PMSPMS. PMS - Premenstrualni sindrom. (PMS) Liječenje premenstrualnog sindroma. U liječenju PMS-a kao specifični pristup osobito se koriste kognitivna i bihejvioralna terapija ..
Ginekologija
Brojni znanstvenici istražuju uzroke, a drugi nastoje pronaći brzu i učinkovitu pomoć za liječenje ginekoloških oboljenja. Većina njih usmjerena je na tjelesne smetnje, dok je manje učinjeno na razjašnjenju psiholoških mehanizama povezanih s ovim tegobama.

PMS

Datum zadnje izmjene: 6. siječnja 2017.

Posljednjih dvadesetak godina brojni istraživači bave se medicinskim fenomenom premenstrualnog sindroma. Jedni još uvijek istražuju uzroke, a drugi nastoje pronaći brzu i učinkovitu pomoć za ublaživanje tegoba. Većina njih usmjerena je na tjelesne smetnje i neravnotežu. Manje je učinjeno na razjašnjenju psiholoških mehanizama povezanih s nastankom PMS-a.

Opisan je kognitivni model sa širokim spektrom čimbenika koji utječu na premenstrualne promjene raspoloženja u okviru LLPDD ("Late Luteal Phase Dysphoric Disorder"), s novim imenom PMDD ("Premenstrual Dysphoric Disorder"). U liječenju PMS-a kao specifični pristup osobito se koriste kognitivna i bihejvioralna terapija, rjeđe i drugi oblici psihoterapije.

Kognitivno-bihejvioralna terapija..

Cognitive Behavioral Therapy oblik je psihoterapije koji naglašava važnost uloge mišljenja u onome što osjećamo i kako se ponašamo. Kognitivna terapija temelji se na shvaćanju da je kognitivna disfunkcija vrlo značajna u nastajanju PMS-a, pretpostavlja se da kognitivna procjena premenstrualnih promjena u kontekstu aktualnih okolnosti i osobnih procjena određuje doživljaj istih kao stresnih ili normalnih okolnosti u životu, s kojima se može nositi.

Pretpostavlja se npr. da je sva apatija i smanjenje energije rezultat životnog očekivanja pojedinca, odnosno njegovog osjećaja neuspjeha na svim životnim područjima. Koloplet negativnih misli umnožava simptome i pojačava strah, razdražljivost i neraspoloženje. Kognitivna terapija daje ženama koje pate od PMS-a priliku da prihvate svoju odgovornost i mogućnost promjene misli i ponašanja.

POJAM I DEFINICIJA

PSIHO
GINEKOLOGIJA

lIJEČENJE

PREHRANA

ALTERNATIVNI
PRISTUP

Cilj kognitivne terapije je smanjenje intenziteta simptoma i sprječavanje njihovog ponovnog javljanja pomažući pacijentici da spozna i ukloni negativno razmišljanje, da razradi alternative i stvori fleksibilniji način razmišljanja i izvježba nove kognitivne i bihejvioralne odgovore (promjena ponašanja).

Bihejvioralna terapija ..

obuhvaća tehnike planiranja aktivnosti, samokontrole, vježbanje socijalnih vještina i rješavanja problema, a pri tome se nastoji što je moguće više utjecati na promjenu ponašanja što se smatra ključnim u otklanjanju simptoma.

Američko istraživanje ukazuje da je kognitivna terapija rezultirala povlačanjem gotovo svih psiholoških i somatskih simptoma PMS-a u umjerenom vremenskom periodu, dok su rezultati ove terapije bili jednako učinkoviti kao i primjena fluoxetina nakon 6 mjeseci i značajno učinkovitiji nakon 12 mjeseci.

Ukoliko su žene voljne pozabaviti se emocionalnim problemima koji se kriju iza PMS-a, u stanju su promijeniti biokemijske obrasce stvaranja i otpuštanja vlastitih hormona, bez pomoći vanjskih lijekova. Najčešći emocionalni problemi koji se kriju iza PMS-a su ovisnost o vezama, otupljivanje ili presijecanje vlastitih osjećaja i žrtvovanje vlastitog života da bi se zadovoljile potrebe drugih.

Literatura