Tjelovježba i karcinom dojkeRak dojke i tjelovježba. Tjelovježba kod raka dojke.
Kontakt Forum RSS
Lifestyle
U svijetu gdje tempo života postaje sve brži, sve više stresa i napetosti koje donosi svakidašnjica, predstavlja opasnost i prijetnju razvoju pojedinca i društva. Posljedica nepravilnog načina prehrane je povećanje broja oboljelih od tumora, kao i veća učestalost drugih kroničnih bolesti.

Tjelovježba i karcinom dojke

Datum zadnje izmjene: 15. veljače 2013.
Tjelovježba i zdravlje žene | Ayurveda: Tjelesni tipovi i tjelovježba | Osteoporoza i tjelovježba | Tjelovježba i karcinom dojke | Vježbe kod inkontinencije


Rezultati gotovo 30 znanstvenih istraživanja ukazuju na znakovito smanjenje rizika javljanja raka dojke za 30 - 40% kod žena koje vježbaju umjerenim ili jakim intenzitetom tri ili više sati tjedno. Ovaj pad rizika odgovara smanjenju rizika koji omogućuje preventivna primjena lijeka tamoksifena, no međutim bez neželjenih efekata tamoksifena.

The American Caner Society kao i World Health Organization's Internatiol Agency for Research on Cancer preporučuju smjernice za prevenciju raka koje se temelje na tjelesnoj aktivnosti, kontroli tjelesne težine i zdravoj prehrani. Oba udruženja zaključuju da postoji značajni povezanost između tjelovježbe i raka dojke, te za optimalno zdravlje preporučuju tjelovježbu umjerenog do jakog intenziteta najmanje 30 minuta na dan.

Znanstvenici vjeruju kako je upravo razina hormona ona spojnica koja povezuje jelovježbu i zaštitni učinak tjelovježbe na nastanak raka dojke. Tjelovježba smanjuje razinu estrogena, testosterona, inzulina i faktora rasta, od kojih svaki može ili uzrokovati nastanak raka dojke ili utjecati na brzinu njegova rasta i veličinu. Žene s visokom razinom ovih hormona u krvi imaju visok rizik za nastanak raka dojke.

Studija američkih znanstvenika koja je ispitivala odnos između razine C-peptida, markera produkcije inzulina i rizika javljanja raka dojke kod preko 32.000 pacijenica pokazala je 70% viši rizik za rak dojke kod žena s najvišom razinom C-peptida. Istodobno, više razine C-peptida nađene su kod pacijentica s prekomjernom težinom i pretilih pacijentica, dok je niska razina ovog peptida izmjerena koda pacijentica koje su fizički bile aktivnije. Neke druge studije pokazuju pad razine inzulina neposredno nakon tjelovježbe, što ukazuje na brzi i neposredni povoljni učinak tjelovježbe.

Kako bi se smanjio rizik nastanka raka dojke, preporučuju se aerobične vježbe u trajanju od najmanje 30 minuta dnevno ili duže svaki dan. Brza šetnja je izvanredna aerobička aktivnost što većina žena ne samo da može prihvatiti, već i učiniti svaki dan.

Broje se i male stvari - radije prošetajte do susjednog ureda nego što ćete poslati e-mail, ukoliko vam to uvjeti dopuštaju na posao se odveziti biciklom ili odšetajte, gdje god stignete koristite stepenice umjesto dizala. Planirajte aktivni godišnji odmor. Ukoliko već vježbajte i želite povećati razinu vaše aktivnosti, koristite pravilo "10%" - što znači nemojte produžavati vrijeme provedeno u tjelovježbi više od 10% tjedno. I ovdje je vrlo bitno ostati umjeren.

Mnogobrojne prednosti tjelovježbe u prevenciji raka dojke mogu pomoći i kod žena koje su već liječene od raka dojke. Pacijentice s prekomjernom tjelesnom težinom i pretile pacijentice imaju daleko lošiju prognozu nego pacijentice s normalnom tjelesnom težinom. Tjelovježba bi na taj način trebala postati i sastavnim važnim dijelom oporavka kod pacijentica s rakom dojke.



dr. Vesna Harni
Literatura