CitomegalovirusCitomegalovirus, TORCH
Trudnoća
U slučaju oplodnje, mijenjaju se osjećaji žene, ona priprema gnjezdašce za dijete, u kojem sve mora biti na svom mjestu.

Citomegalovirus

Datum zadnje izmjene: 8. siječnja 2017.

Citomegalovirus (CMV) je DNA herpesvirus koji je rasprostranjen po cijelom svijetu, sa različitim simptomima kod zaraženih.

Spada u najčešće infekcije tijekom trudnoće sa učestalošću kod rođenja oko 0,5 %.

Nije točno utvrđeno koji su faktori o kojima ovisi prelazak infekcije na fetus i težina oštećenja djeteta.

Ako je majka prije trudnoće došla u kontakt s virusom, steći će određeni imunitet i teže će doći do infekcije kod ponovnog kontakta s virusom u trudnoći, no imunitet od prije je parcijalan i ne pruža joj potpunu nego samo djelomičnu zaštitu od ponovne infekcije u trudnoći.

Iako najveći broj infekcija s CMV u trudnoći prođe bez simptoma, u 5 do 20 % novorođene djece postoje nekakvi simptomi.

Ta djeca imaju stopu smrtnosti od 5 %, a u 50 do 60 % dolazi do težih neuroloških oštećenja.

CMV infekcija je danas vodeći uzrok oštećenja sluha uzrokovanog nekim živim uzročnikom.

Klasifikacija infekcije CMV u trudnoći:

1. primoinfekcija – infekcija s virusom po prvi puta u trudnoći, majke su do tada seronegativne.
  2. sekundarna – ako je majka već bila u kontaktu s virusom, ima pozitivna antitijela. U ovom slučaju dolazi ili do reaktivacije latentnog virusa koji postoji u tijelu majke ili do reinfekcije novim sojem.

PERINATALNE
INFEKCIJA

TOKSOPLAZMA I
TUMAČENJE NALAZA

CITOMEGALOVIRUS

PARVO B-19

GENITALNI HERPES
U TRUDNOĆI

Oko 58 % posto žena u generativnoj dobi ima pozitivna antitijela na CMV. Pozitivna antitijela prije trudnoće su najjači zaštitni faktor protiv infekcije fetusa tijekom trudnoće. Najčešće pozitivna antitijela imaju sljedeće skupine:

1. žene nižeg socioekonomskog statusa

2. žene iznad 25-30 godina

3.žene koje su više puta rodile

4. žene sa djecom ispod 3. godine života. Kod male djece, nakon infekcije, virus se prosječno nalazi u urinu i slini idućih 18 mjeseci.

Do zaraze dolazi prilikom kontakta s zaraženom slinom, urinom, spermom, vaginalnim sekretom, majčinim mlijekom, preko kože ili krvi.

Najveći rizik imaju žene čija djeca idu u vrtić.

Prijenos s majke na dijete

Kod majki koje su prije u životu bile u kontaktu s virusom (seropozitivne) moguća je reaktivacija virusa, pogotovo kod imunokompromitiranih.

Infekcija s jednim sojem prije trudnoće i stvaranje antitijela ne pruža zaštitu u trudnoći ako dođe do infekcije s drugim sojem CMV.

Do prijenosa virusa s majke na dijete može doći slijedećim načinima:
  1. prelazak virusa s majke na dijete kroz posteljicu
  2. infekcija novorođenčeta prolaskom kroz porođajni kanal (kontakt s majčinim vaginalnim sekretima)
  3. dojenje

Kod primoinfekcije mogućnost prelaska virusa s majke na dijete iznosi oko 32%.

Kod žena koje su bile zaražene prije trudnoće, vjerojatnost zaraze je puno manja i iznosi 1,4 %.

Po većim rizikom su žene kod kojih je do zaraze došlo unutar dvije godine od početka trudnoće nego kod onih koje se davnije prije bile zaražene.

S obzirom da CMV DNA ostaje u krvi nakon infekcije oko 6 mjeseci nakon primarne infekcije, savjetuje se ženama da ne ostanu trudne 6 mjeseci nakon što je dokazana primarna infekcija.

Infekcija majke

Primarna infekcija u trudnoći može izazvati lagane simptome kao što su blago povišenje tjelesne temparature, opča slabost i umor u mišićima, iako 90% žena ne osjeća nikakve simptome.

Reinfekcija drugim sojem ili reaktivacija postojećeg virusa ne uzrokuje nikakve simptome.

Infekcija fetusa

Veća je šansa da se dijete razboli kod majčine primoinfekcije nego kod reinfekcije.

Kod većine novorođenčeta sa primarnom majčinom infekcijom i skoro kod svih reinfekcija zaraza protekne nezapaženo. 10 do 15 % novorođenčadi razvije neurološke simptome unutar prve tri godine života.

Oko 5 do 20 % novorođenčadi s primoinfekcijom ima simptome neposredno nakon rođenja (smanjena tjelesna težina, mikrocefalija, ventrikulomegalija, hepatomegalija, splenomegalija, tromobocitopenija, petehije).

Smrtnost je oko 5% , a 50 – 60 % razvije teže neurološke simptome (dugoročno slabljenje sluha ili vida, kognitivne poremećaje).

Veća je smrtnost i pobolijevanje djece ako do primoinfekcije dođe u prvoj polovici trudnoće.

Kod iznenadne smrti fetusa u dijagnostici se uvijek mora misliti i na infekciju CMV.

Dijagnostika CMV

Na CMV se u trudnoći treba misliti ako majka ima simptome slične infektivnoj mononukleozi ili ako se na UZV nađu oštećenja koja bi mogla upućivati na infekciju CMV.

Dijagnostika se bazira na serologiji. IgG je pozitivan i kod nove infekcije i kod ranije infekcije (prije trudnoće).

IgM je pozitivan kod primoinfekcije u samo 75 do 90% slučajeva i može ostati pozitivan do godiju dana nakon primoinfekcije tako da nam on nije relevantan u zaključivanju da li je do infekcije došlo tijekom trudnoće ili ranije.

Zbog toga se koristi aviditet IgG: visok aviditet (> 65 %) znači da je do infekcije došlo prije 6 i više mjeseci, dok nizak aviditet (< 35%) znači da je do infekcije došlo prije 2 do 4 mjeseca.

Rutinski serološki probir se ne preporučuje u trudnoći jer: ne postoji cjepivo koje bi preveniralo infekciju u trudnoći, kod seropozitivnih trudnica je teško odrediti kada je došlo do infekcije, nema dokaza da antivirusni lijekovi pomažu u sprečavanju obolijevanja fetusa.

UZV znakovi koji mogu upućivati na infekciju fetusa s CMV:

• periventrikularne kalcifikacije
  • ventrikulomegalija
  • mikrocefalija
  • hiperehogeno crijevo
  • hepatosplenomegalija
  • cerebralna hipoplazija
  • periventrikularne (pseudo) ciste
  • velika cisterna magna
  • smanjen rast fetusa
  • ascites ili hidrotoraks
  • polihidramnij
  • hidrops
  • zadebljanje posteljice

Tipičan UZV nalaz za CMV su bilateralne periventrikularne kalcifikacije. Kod zaraženih fetusa potrebno je raditi serijske UZV preglede svaka 2 – 4 tjedna.

:: Dubravka Dedeić, dr.med. :: spec. ginekologije i porodništva :: Poliklinika Harni :: Zagreb

KRVARENJE

TORCH I DRUGE