Datum zadnje izmjene: 07. 04. 2024.

Hormonska terapija (HT) u žena koje su nedavno ušle u menopauzu ublažava vazomotorne simptome, uključujući i navale vrućine, i poboljšava nekoliko markera kardiovaskularnih bolesti (KVB), prema Kronos Early Estrogen Prevention Study (KEEPS). Međutim, HT nema nikakvog utjecaja na progresiju ateroskleroze, izvijestili su istraživači u članku objavljenom na internetu u znanstvenom časopisu 'Annals of Internal Medicine'.
Ranije istraživanje, pogotovo ono od Howard Hodias, ukazivala su na usporavanje progresije ateroskleroze s estrogenima", rekao je glavni istražitelj S. Mitchell Harman, dr.med, endokrinolog, Phoenix Veterans Affairs Care System, Arizona.

U 4 godine, u 9-centar randomiziranih placebo-kontroliranih ispitivanja sudjelovalo je 727 zdravih žena, u dobi od 42 do 58 godina (srednja dob: 52,7 godina), koji su imale nizak rizik za kardiovaskularne bolesti i bili unutar 0.5 do 3,0 godina (srednja vrijednost: 1,4 godine) od svoje posljednje menstruacije. Osnovni cilj bio je procijeniti, preko neinvazivne vaskularne metode, učinak na progresiju ateroskleroze kod ranog započinjanja 4-godišnjeg režima niske doze HT-a, s dodatkom ili oralnog konjugiranog estrogena ili transdermalnog 17β-estradiol, plus oralno mikronizirani progesteron, vs placebo. Međutim, snimanje na početku i 4 godine nakon pokazalo je da HT nije imala utjecaja na progresiju ateroskleroze. Međutim, u usporedbi s placebom, poboljšava KVB čimbenike poput profila lipida i inzulinsku rezistenciju, kao i vazomotorne simptome.

"Ova studija daje važne informacije za kliničara," navodi KEEPS istražitelj Jo Ann E. Manson, MD, DrPH, profesor medicine, Sveučilište Harvard, Boston. "Hormonska terapija započeta ranu u menopauzi čini se da ima povoljnu ravnotežu rizika i koristi sa značajnim poboljšanjem u vazomotornim simptoma i kvaliteti života te poboljšanje u nizu biomarkera." Vrsta terapije utječe na različite markere, s oralnim estrogenom poboljšanje kolesterola i transdermalnim estrogenom koji poboljšava osjetljivost na inzulin. "To bi značilo da je za ženu koja ima faktore rizika za dijabetes i metabolički sindrom, transdermalni može biti bolji izbor od oralnog", rekao je dr Manson.

Budući da je za oralni estrogen utvrđeno da ima protrombotički učinak, transdermalna upotreba može biti bolja za žene s postojećim čimbenicima rizika za KVB. Bez učinka na krvni tlak zabilježen je s niskom dozom KEEPS režima, za razliku od Women's Health Initiative 2002, koji je pokazao skroman porast sistoličkog krvnog tlaka s višim dozama terapije u starijih žena. Dr. Manson je upozorio da KEEPS istraživanju nedostaje moć pružiti uvjerljive dokaze o dugoročnim štetnim kliničkim događajima, kao što su moždani udar, tromboembolije, infarkt miokarda, karcinoma dojke, i svih ostalih uzroka mortaliteta. "No, s obzirom na to upozorenje, ne mislim da trebamo prestati koristiti hormonsku terapiju u odgovarajućih kandidata dok ne budemo imali veći istraživanje."

Progresija ateroskleroze

Primarni ishod bio je godišnja promjena u debljini intima-media sloja karotidne arterije, po procjeni neovisnih UZV pretraživača. Naslage kalcija u koronarnim arterijama je procijenjena od neovisnih CT pretraživača radiologa. Srednja debljina intima-media karotidne arterije se povećala od 0.007 mm / godišnje i bila je slična u svim skupinama, a nije bilo značajne razlike u postocima niti u sudionika u kojima nakupina kalcija u koronarnim arterijama bila povećana.

Sekundarne napomene uključuju promjene u markerima KVB rizika. Nisu primijećene promjene u krvnom tlaku. Inzulinska rezistencija se smanjila s transdermalnim estrogenom, dok oralni estrogen poboljšava i niske i visoke razine kolesterola-lipoproteina. Oralna terapija također povećana razina KVB markera kao što su C-reaktivni protein i SHBG(globulin koji veže spolne hormone), ali ne i interleukin 6.

Nuspojave kao što su osip, prijelomi, glavobolje, i genitourinarni problemi bile su slični u sve 3 skupine, dok je vaginalno krvarenje znatno češći u tretiranim skupinama. Autori priznaju da u populaciji zdravih mlađih žena u menopauzi, KEEPS rezultati možda neće biti generalizirani na žene pod većim rizikom od KVB, te da visoke doze estrogena mogu imati veći učinak na zdravlje endotela.  "U mjeri u kojoj ove slikovne metode predviđaju kardiovaskularne događaje, naši rezultati ukazuju na to da hormonska terapija nije ni rizična niti ima zaštitnu ulogu u pručavanoj populaciji", navode autori. Konstatirajući da su dugoročni učinci niske doze HT-a i dalje nesigurni, oni pozivaju na daljnja istraživanja kako bi se razjasnila relevantnost dva načina primjene estrogena na patogenezu kardiovaskularnih bolesti.

Ann Intern Med 2014.

Poliklinika Harni