OsteoporozaOsteoporoza je sistemna bolest koštanog tkiva koju karakterizira gubitak koštane mase, koštana pregradnja i demineralizacija, pri čemu je mikroarhitektura koštanog tkiva teško oštećena, što rezultira povećanjem krhkosti i lomljivosti kostiju. Računa se da je širom svijeta oko 200 milijuna ljudi pogođeno osteoporozom, s oko 2,5 milijuna prijeloma kostiju godišnje, od toga 250,000 prijeloma vrata bedrene kosti i 500,000 prijeloma kralježaka. Postmenopauzalna osteoporoza je jedna od najčešćih i veoma onesposobljavajućih bolesti žena. Istraživanja pokazuju da se u menopauzi gubi 2-5% koštane mase tijekom prvih pet godina od gubitka mjesečnice.
Ginekologija
Brojni znanstvenici istražuju uzroke, a drugi nastoje pronaći brzu i učinkovitu pomoć za liječenje ginekoloških oboljenja. Većina njih usmjerena je na tjelesne smetnje, dok je manje učinjeno na razjašnjenju psiholoških mehanizama povezanih s ovim tegobama.

Osteoporoza

Vezano
Objavljeno: 8. listopada 2017., Datum zadnje izmjene: 17. listopada 2017.

Drugim riječima, kod 18% svih žena starijih od 60 godina za očekivati je prijelom kralješka, i kod 15% svih žena starijih od 50 godina prijelom vrata bedrene kosti.

Prijelomi kostiju, osobito u starijoj životnoj dobi ostavljaju značajne posljedice.

Velikom broju pacijenata neophodno je dugotrajno stacionarno ili ambulantno liječenje. Najčešći razlog bolova u predjelu leđa i križa su osteoporotičke deformacije kralježnice.

Nije za zanemariti niti smrtni ishod kod oko 20% pacijentica s prijelomom bedrene kosti.

Veličina koštane mase zbirni je rezultat brojnih čimbenika kao što su prehrana, tjelesna aktivnost, bolesti i uzimanje lijekova.

Niti jedan simptom i niti jedan dijagnostički test nisu specifični za osteoporozu, pa je u diferencijalnoj dijagnozi male koštane mase nužno isključivati bolesti po skupinama.

Prema etiologiji razlikuju se primarna osteoporoza (postmenopauzalna, senilna i juvenilna osteoporoza) kao i sekundarna osteoporoza.

POJAM I DEFINICIJA

lIJEČENJE

PREHRANA

VITAMINSKE
NADOPUNE

Sekundarna osteoporoza

U sekundarne osteoporoze ubraja se osteoporoza nastala kod sljedećih bolesti i stanja:
  • hipogonadizam (Sy Turner, Sy Klinefelter, anoreksija nervosa, hipotalamička amenoreja)
  • krvne bolesti i malignomi (multipli mijelom, limfomi, leukemije, hemofilija, talasemija, mastocitoza)
  • endokrine bolesti (Sy Cushing, hiperparatireoidizam, tireotoksikoza, dijabetes melitus tip I, akromegalija, insuficijencija kore nadbubrežne žlijezde)
  • nasljedne bolesti (osteogenesis imperfecta, Sy Marfan, hemokromatoza, hipofosfatazija, homocistinurija, porfirija, epidermolysis bulosa)
  • bolesti probavnog sustava i prehrana (malnutricija, malapsorpcija, gastrektomija, teške bolesti jetre, perniciozna anemija)
  • reumatske bolesti (reumatoidni artritis, ankilozantni spondilitis) i
  • ostala stanja i bolesti (imobilizacija, kronična obstruktivna bolest pluća, trudnoća i dojenje, skolioza, multipla skleroza, sarkoidoza, amiloidoza).

Pažljivo uzimanje anamneze omogućuje otkrivanje bolesti i lijekova koji pridonose gubitku koštane mase: glukokortikoidi, antikonvulzivi, litij, hormoni štitnjače, citostatici, GnRH agonisti, heparin.

Neke od životnih navika od velikog značenja za zdravlje koštanog sustava su pušenje, uporaba alkohola, uživanje kofeina, nedostatak tjelesne aktivnosti, česte dijete, nezdrava prehrana. Ipak, gubitak koštane mase zbog nedostatka estrogena u menopauzi najčešći je razlog osteoporoze u starosti.

Postmenopauzalna osteoporoza ..

jedna je od najčešćih i veoma onesposobljavajućih bolesti žena. Istraživanja pokazuju da se u menopauzi gubi 2-5% koštane mase tijekom prvih pet godina od gubitka mjesečnice. Zapanjujući podaci su da žene gube čak 50% koštane mase još prije prijelaznog razdoblja.

Čak 6 - 18% žena životne dobi od 25 do 34 godine ima izrazito nisku koštanu gustoću.

Osteoporozu potiču ne samo nedostatak tjelovježbe, pušenje i uživanje kofeina, već i prehrana temeljena na velikoj količini rafiniranih ugljikohidrata, manjak kalcija, magnezija, bora, vitamina D3, kao i depresija kod koje se povećana razina kortizola povezuje s nastankom osteoporoze.

Osteoporoza je asimptomatska bolest, simptomi se javljaju tek kod pojave prijeloma. Klinički pregled omogućuje usmjeravanje dijagnostičkih postupaka i ukazuje na prisustvo drugih bolesti s nepovoljnim učinkom na koštani sustav.

Osim kliničkog pregleda u dijagnostici se koriste laboratorijski parametri (krvne pretrage, kalcij, fosfor, AP, kreatinin, gamaGT, hormonske pretrage: TSH, FSH, LH, E2, PTH, vit. D3 i biokemijski markeri koštanog metabolizma), rendgensko slikanje, kao i denzitometrija.

Najvažniji parametar kod denzitometrije je 'T-Score': broj standardnih odstupanja nalaza koštane gustoće od maksimalne koštane mase (PBM - Peak Bone Mass).

Na osnovu 'T-Scora' razlikuju se četiri stadija osteoporoze:
  • Osteopenija - smanjena koštana gustoća: 'T Score'= -1.0 do -2.5, nema prijeloma,
  • Osteoporoza: 'T-Score'= -2.5, nema prijeloma,
  • Manifestna osteoporoza: smanjena gustoća kostiju, 1 - 3 prijeloma kralježaka bez adekvatne traume,
  • Uznapredovala osteoporoza: smanjena gustoća kostiju, mnogobrojni prijelomi kralježaka, ali i ekstraspinalni prijelomi.

Literatura