Bolesti srca i trudnoćaBolesti srca i trudnoća. Kardiomiopatija i trudnoća. Srčane anomalije i trudnoća. Žene s bolestima srca u trudnoći treba detaljno savjetovati da u pojedinim slučajevima-ovisno o težini srčane greške i mogućnostima te kapacitetu srca, još uvijek postoje ozbiljni rizici za trudnoću. Trudnice sa srčanim bolestima, što je više moguće, trebaju izbjegavati napore. Srce mora u trudnoći raditi pojačano kako bi zadovoljilo potrebe rastućeg djeteta i sve važne organe opskrbilo krvlju. Tijekom trudnoće, dolazi do promjena faktora zgrušavanja i trombocita: lakše nastaju krvni ugrušci (tromboza i embolija). Multicentrična studija u nekoliko njemačkih srčanih centara otkrila je da je oko 70% svih žena s bolestima srca moglo roditi vaginalnim putem
Trudnoća
U slučaju oplodnje, mijenjaju se osjećaji žene, ona priprema gnjezdašce za dijete, u kojem sve mora biti na svom mjestu.

Bolesti srca i trudnoća

Datum zadnje izmjene: 8. siječnja 2017.

Trudnice sa srčanim bolestima imaju čak 100 puta veću smrtnost nego zdrava trudnička populacija, podatci su koje navodi Registar o bolestima srca i trudnoći.

Registar o bolestima srca i trudnoći, kojega je on-line objavio časopis European Heart Journal 2012. godine, uspostavljen je od strane Europskog udruženja za kardiologiju, kao prvi korak u smanjivanju povećane stope smrtnosti trudnica s bolestima srca.

Bolesti srca najveći su uzrok umiranja u trudnoći i imaju tri puta veću stopu smrtnosti od duboke venske tromboze i šest puta veću od krvarenja u trudnoći.

Premda svijest o ovome problemu stalno raste, još uvijek moramo učiniti mnogo.

Jedna od najvažnijih poruka jeste ta da žena koja ima srčanu bolest treba dobiti odgovarajuću skrb, a tada će i stopa komplikacija biti vrlo niska.

Ključno je ženu s bolesnim srcem uputiti na pregled specijalisti kardiologu, tako da može pravovremeno dobiti svu potrebnu terapiju i imati redoviti nadzor tijekom cijele trudnoće.

Glavni problem u dijagnostici srčanih bolesti u trudnoći što simptomi bolesti srca često oponašaju simptome trudnoće, primjerice umor, ostajanje bez daha i žgaravicu, a i sami ginekolozi ne misle na bolesti srca.

Savjetuje se češće upućivanje trudnica kardiolozima, osobito sada kada je sve više trudnica starije dobi, pretilo, s dijabetesom ili hipertenzijom.

TROMBOFILIJA

ANEMIJA

BOLESTI SRCA

ART. HIPERTENZIJA

Ima li trudnica neki od navedenih čimbenika rizika, a žali se na pritisak ili bol u prsima ili kratkoću daha, svakako bi trebalo razmišljati i o srčanoj bolesti i uputiti ju na pregled.

Registar o bolestima srca i trudnoći je nastao između 2007. i 2011. i uključio je 1,321 trudnicu sa bolestima srca iz 28 zemalja.

Danas je poznat kao European Registry on Pregnancy and Heart Disease.

U 66% upisanih trudnica radilo se o prirođenim bolestima srca, u 25% o bolestima srčanih zalistaka, u 7% o kardiomiopatiji, a u 2% o ishemičnoj bolesti srca.

Rezultati su pokazali majčinski mortalitet od 1% u usporedbi s 0.007% u normalnoj populaciji.

Međutim, nađene su jasne razlike u ishodima trudnica u odnosu na dijagnozu bolesti srca: najlošiju prognozu imala je kardiomiopatija, a te su trudnice imale i najveću stopu zatajenja srca i ventrikularne aritmije.

Poslijeporođajno krvarenje bilo je značajno češće u žena sa bolestima srčanih zalistaka, vjerojatno zbog korištenja oralnih antikoagulansa.

Kao što se i očekivalo, postojala je velika razlika u stopi mortaliteta u razvijenim zemljama (0.6%) u odnosu na zemlje u razvoju (3.9%).

Smrt fetusa tijekom trudnoće bila je 5 puta veća u žena sa srčanim bolestima (1.7% naprema 0.35% u zdravoj populaciji), a smrt djeteta unutar 30 dana od porođaja bila je 1.5 puta veća (0.6% naprema 0.4%).

Ovi se podaci jako razlikuju između razvijenih zemalja i zemalja u razvoju.

KRVNE I
KRVOŽILNE BOLESTI

BOLESTI JETRE,
BUBREGA I CRIJEVA
ENDOKRINOLOŠKE
BOLESTI

BOLESTI ŽIVČANOG
I MIŠIĆNOG SUSTAVA

IMUNOLOŠKE I
REUMATOLOŠKE BOLESTI

Neke žene niti ne znaju za svoje bolesno srce, sve dok to ne postane očito tijekom trudnoće.

Primjerice, kardiomiopatija se ne mora razviti do trudnoće, a neke žene koje imaju prirođenu bolest srca i za koju znaju od djetinjstva, ipak tijekom vremena mogu izmaknuti kontroli.

U nekim zemljama, primjerice Indiji i Egiptu, u kojima su žene pod velikim društvenim opterećenjem da moraju imati djecu, čak i ako znaju za bolest srca, one počesto ne traže pomoć u strahu da će im tada liječnici zabraniti trudnoću.

Bolest srčanih zalistaka kao posljedica reumatske groznice puno je češća u zemljama u razvoju, dok je u Velikoj Britaniji i drugim razvijenim zemljama uglavnom ograničena na useljeničku populaciju.

Autori naglašavaju da će se registar trudnica s bolestima srca povećavati tijekom narednih godina.

Baza podataka koja će tako nastati omogućit će donošenje zaključaka za ovu specifičnu skupinu trudnica i poboljšati njihovo zbrinjavanje te ishode trudnoća za majku i fetus.

Dr. Vesna Harni

Heartwire, Medscape