Datum zadnje izmjene: 06. 04. 2024.

Mjerenje razine nedavno otkrivenog hormona irizina u krvi može smanjiti broj pogrešno dijagnosticiranih djevojaka sa sindromom policističnih jajnika (PCOS), pokazuje mala studija. Mlade djevojke i žene s PCOS-om imaju veću vjerojatnost da će imati neredovite menstruacije, prekomjerne razine muških hormona, prekomjerni rast kose i teškoće prilikom začeća zbog nepravilnosti u jajnicima. Ako se ne liječi, PCOS može dovesti do dijabetesa i bolesti srca.

Prethodna istraživanja su pokazala povišene razine irizina, novog miokina, kod odraslih osoba s PCOS, ali je dijagnosticiranje sindroma kod mladih žena teže jer neki od simptoma izgledaju poput onih s kojima ulaze u pubertet. Dr. Flora Bacopoulou iz Centra za adolescentu medicinu i UNESCO-ovu Katedru za adolescentsko zdravlje i Odjela za pedijatriju Sveučilišta u Ateni Medicinskog fakulteta, Grčka, i kolege su izjavili da preciznije dijagnoze mogu smanjiti nepotrebne tretmane kod zdravih djevojčica ili ih bolje pripremiti za komplikacije.

Dr. Bacopoulou i kolege su predstavili rezultate 12. rujna 2016.g. na godišnjem sastanku Europskog društva za dječju endokrinologiju u Parizu. Istraživači su usporedili hormone 23 mršave tinejdžerice s dijagnisticiranim PCOS sa 17 mršavih zdravih djevojaka (srednja dob 17 godina), podudarnim po dobi i indeksu tjelesne mase (BMI). Našli su da su one s PCOS imale značajno veće razine irizina od onih u kontrolnoj skupini (1,71 ± 1,03 ug / ml vs 1,04 ± 0,35 g / mL; P <0,001), a to je bilo povezano s višim razinama testosterona, ključnim markerom PCOS.

Uzrok PCOS se ne zna, a ne postoji lijek. Najučinkovitije liječenje je kada osoba s PCOS prekomjerne težine ili pretila smanji težinu za oko 5% do 10%, rekla je dr Bacopoulou. "U mnogim slučajevima se tako smanje simptomi sindroma", izjavila je. Ostali načini liječenja su oralne kontracepcijske pilule ili metformin, ali ako pacijentica prestane uzimati tablete, simptomi se vrate."Nema optimalnog liječenja u ovom trenutku", rekla je.

Istraživači su bili usmjereni na mršave adolescentice u njihovoj studiji kako bi se uklonili kolateralni utjecaji. "Mislimo da mršave adolescentice koje imaju sindrom imaju veću vjerojatnost da će imati pravi sindrom jer nemaju faktor pretilosti koji čini sindrom još gorim." Ako se rezultati potvrde u većim studijama, izjavila je dr Bacopoulou, mjerenje irizina će dati liječnicima više samopouzdanja da budu sigurni u dijagnozu PCOS.

Ako djevojka ima neredovite cikluse, povećane jajnike od oko 10 do 12 ml, više razine androgena ili rast prekomjernih dlačica, tada veća razina irizina može biti odlučujući faktor, rekla je ona. Pratiti adolescentice kojima je PCOS dijagnosticiran je vrlo važno, dodala je, jer su najopasnije komplikacije metaboličke, a "te žene, kako stare, imaju veliki rizik od dijabetesa i inzulinske rezistencije," rekla je. "One ne bi trebale izgubiti follow-up".

PCOS ne mora trajati cijeli život, zbog čega ona savjetuje liječnicima da ne uplaše adolescentice. Neki simptomi se mogu povući, dodala je.

2016 Annual European Society for Paediatric Endocrinology Meeting.

Novosti - Sve