Datum zadnje izmjene: 06. 04. 2024.

Do 90% žena u reproduktivnoj dobi diljem svijeta doživi bolne menstruacije (dismenoreje) u nekom trenutku života. Mlađe žene imaju više problema nego starije. Dismenoreja dovodi do izostanaka s posla i financijskih gubitaka u iznosu od oko 2 milijarde dolara godišnje. Dismenoreja se može djelomično objasniti povećanom proizvodnjom prostaglandina što rezultira kontrakcijama maternice, grčevima i bolovima. Dok klasičn lijekovi protiv bolova iz skupine nesteroidnih antiinflamatornih lijekova pokazuju svoju terapijsku korist smanjenjem stvaranja prostaglandina preko inhibicije ciklooksigenaze-2, neke od pacijentica ne žele ili ne mogu uzimati standardnu terapiju (NSAID ili hormonsku terapiju) i dalje se bore sa simptomima.

Sljedeći korak je pronaći alternativnu metodu liječenja. Korijen đumbira se koristi u cijelom svijetu kao začin i lijek. Đumbir dokazano inhibira COX-2 te je istraživana njegova potencijalna uloga u smanjenju boli i upali. Rezultati pokazuju da đumbir može imati ulogu u liječenju dismenoreje. James W. Daily, doktor znanosti, je proveo sustavni pregled literature o učinkovitosti đumbira u liječenju primarne dismenoreje.

Uključio je sve randomizirane pokuse koji su istraživali učinak đumbira u prahu kod mlađih žena. Uključene studije su ocjenjivale učinkovitost đumbira na žene u dobi od 13-30 godina. U većini uključenih studija su isključene žene s neredovitim menstrualnim ciklusima i žene koji koriste hormonalne lijekove, oralne ili intrauterine kontraceptive i koje nemaju povijest trudnoće. Doziranje je bilo 750-2,000 mg đumbira u prahu u kapsuli dnevno za prva 3 dana menstruacijskog ciklusa. Sveukupno su identificirane četiri studije koje su bile uključene u meta-analizu koja je potvrdila da je đumbir u prahu dan tijekom prvih 3-4 dana menstruacijskog ciklusa bio povezan sa značajnim smanjenjem boli na vizualnoj analognoj skali (omjer rizika, -1.85).

Postoji vjerojatnost da su jedinke u ovoj dobnoj skupini bile spremnije pokušati s alternativnim metodama liječenja i u njih su imale povjerenje. Kod ovakvih pacijentica đumbir u prahu može pomoći te je na kliničarima da procijene koje su žene spremne prihvatiti alternativnu terapiju. Teško je preporučiti određeni brand zbog nedostatka nadzora i kontrole kvalitete za nekonvencionalnu terapiju.

Pain Med 2015[12]:2243-55

Novosti - Sve