Žene u srednjim godinama moraju paziti na tjelesnu težinuStručnjaci su izdvojili srednje godine kao vrijeme kada su žene posebno sklone gomilanju kilograma.
Kontakt RSS
Žene u srednjim godinama moraju paziti na tjelesnu težinu
Stručnjaci su izdvojili srednje godine kao vrijeme kada su žene posebno sklone gomilanju kilograma.

Žene u srednjim godinama moraju paziti na tjelesnu težinu

Objavljeno: 11. prosinca 2017., Datum zadnje izmjene: 10. prosinca 2017.

Stručnjaci su izdvojili srednje godine kao vrijeme kada su žene posebno sklone gomilanju kilograma i predložili niz preporuka kako bi se spriječilo i smanjilo debljanje ulaskom u godine menopauze.

"Izdvojili smo ovu skupinu pacijentica jer imaju jedinstvene izazove, uključujući simptome menopauze koji djeluju protiv usvajanja zdravog načina života, kao i jedinstvene posljedice povećanja težine, posebice tipa centralne raspodjele u tijelu", napisala je glavna autorica Ekta Kapoor, MBBS, endokrinolog, Mayo Clinic, Rochester, Minnesota.

"Mijenjanje životnih navika tijekom tog razdoblja će pomoći u sprečavanju daljnjih zdravstvenih posljedica", dodala je u izjavi, ističući: "Nikada nije prekasno za početak odabira zdravog načina života". Članak pod naslovom "Povećanje težine kod žena u srednjoj životnoj dobi: kratak pregled patofiziologije i strategija prevencije", usmjeren na interniste i liječnike primarne zdravstvene zaštite, je objavljen u Zborniku Mayo Clinic.


Dati savjete za tjelesnu težinu čak i ako se ne traže

Ključna preporuka naglašava važnost rutinskog pregleda u svrhu otkrivanja pretilosti kod žena u perimenopauzi i u postmenopauzi.

Ako žena ima indeks tjelesne mase (BMI) u rasponu prekomjerne tjelesne težine ili pretilosti, liječnici bi trebali ponuditi relevantno savjetovanje za kontrolu težine - čak i ako pacijentica ne traži.

"Često je pacijenticama neugodno pričati o tjelesnoj težini", objasnila je dr. Kapoor. "Ali jednom kad liječnik započne raspravu i pokaže zabrinutost, pacijentice su spremne razgovarati o tome."  Iako nije dostupno u svim medicinskim ustanovama, dr. Kapoor i njeni kolege preporučuju liječnicima multidisciplinarni pristup kontroli težine kada su ti resursi dostupni.

U tom smislu autori naglašavaju da bi liječnici trebali biti spremni sami educirati i podržavati pacijentice u njihovim nastojanjima da izgube težinu i da im pomognu postaviti realne ciljeve kako bi izbjegle razočaranje. Hipokalorijska dijeta je ključna za plan mršavljenja, pa pacijentice mogu odabrati bilo koju prehranu koju vole, pod uvjetom da postižu dnevni deficit između 500 i 750 kalorija.

Drugim riječima, većina žena ne bi trebala konzumirati više od 1200 do 1500 kalorija na dan kako bi izgubila težinu, a za to vrijeme mogu očekivati da će izgubiti u prosjeku 0,5 do 0,75 kg tjedno, pišu autori.


Mediteranska dijeta dobra za poboljšanje profila rizika CVD-a

Ako žena misli da može slijediti mediteransku prehranu koja je bogata namirnicama biljnog podrijetla, cjelovitim žitaricama, orašastim plodovima i mahunarkama, ova dijeta ima dodatnu prednost u poboljšanju profila rizika kardiovaskularnih bolesti (CVD) pa kao takva zaslužuje posebnu pažnju rizičnih pacijentica poput pretilih žena u menopauzi, kažu istraživači.

"Pacijentice bi također trebalo ohrabrivati da koriste alate za upravljanje težinom, kao što su aplikacije za brojanje kalorija (npr. MyFitnessPal, Lose It!) i online resursi (npr. Nacionalni kontrolni sustav za kontrolu težine).

Naravno, tjelesna aktivnost ide ruku pod ruku s programom mršavljenja, a žene koje su aktivnije kada uđu u klimakterij - ili koje povećavaju svoju aktivnost tijekom ili nakon nje – imaju manju vjerojatnost od neaktivnih žena da povećaju težinu. Smjernice preporučuju pacijenticama vježbanje između 150 i 175 minuta tjedno, bilo u obliku živahnog hoda ili neke druge aerobne aktivnosti.

"Vježbe otpora su osobito korisne jer potiču mršavost tijela, čime se povećava osnovna metabolička stopa i potrošnja energije", ističu autori. Slično tome, žene koje primaju hormonsku nadomjesnu terapiju (HRT) imaju tendenciju da budu mršave i imaju manje centralne pretilosti.

Dakle, ako nema kontraindikacija kod žena koja uzimaju HRT, one mogu imati veliku koristi od uporabe terapije, osobito ako imaju valunge, poremećaje spavanja ili promjene raspoloženja, a sve to može poremetiti napore da vježbaju i održavaju zdrav stil života.


Lijekovi za gubitak težine

Grupa Mayo Clinic također preporučuje da se ženama s BMI iznad 30 kg / m2 ili > 27 kg / m2 u prisustvu komorbidnog stanja povezanog s težinom ponudi jedan od nekoliko raspoloživih terapeutika koji pomažu u mršavljenju.

Lijekovi koji su odobreni za mršavljenje uključuju suporesore apetita kao što su fentermin i lijekovi za produženo otpuštanje fentermina / topiramata (Qsymia, Vivus). Ostala sredstva koja su također odobrena za gubitak težine uključuju liraglutid (Saxenda, Novo Nordisk), lorcaserin (Belviq, Eisai / Arena Pharmaceuticals), i naltrekson / bupropion produženo otpuštanje (Contrave, Orexigen Therapeutics,).

Autori naglašavaju da lijekovi za mršavljenje obično uzrokuju samo oko 5% do 10% gubitka težine i trebali bi biti uglavnom preporučeni ženama koje su motivirane da usvoje promjenu načina života prema zdravlju, ali unatoč tome ne mogu izgubiti težinu uz svoje najjače napore.

Za žene s BMI većim od 40 kg / m2 - ili 35 kg / m2 ako imaju komplikacije vezane uz težinu – preporučena je bariatrična kirurška operacija, a kirurške opcije treba razmotriti zajedno s drugim, manje invazivnim bariatričnim tehnikama.


Vraćanje težine je najveći neprijatelj

Unatoč tome, otprilike polovica pacijentica koje uspiju izgubiti značajne količine težine vraćaju se na početnu težinu u roku od 3 do 5 godina, napomenuli su autori iz Mayo Clinic.

"Pacijentice trebaju biti pripremljene i savjetovane o duljini plaka i mogućem povratku težine nakon početnog gubitka težine", preporučili su. Žene koje će bolje održavati gubitak tjelesne težine imaju dobru socijalnu podršku, dosljedno se ponašaju i sudjeluju u fizičkoj aktivnosti od 200 do 300 minuta tjedno.

Nasuprot tome, bolesnice koje imaju niže razine tjelesne aktivnosti, koje uzimaju hranu iz emocionalnih razloga i koje nemaju socijalnu podršku, vjerojatnije će povratiti izgubljenu težinu. "Pokušaji gubitka težine apsolutno su vrijedni - unatoč spoznaji da će polovica pacijentica vratiti težinu u 3 do 5 godina", insistirao je dr. Kapoor.

"Održavanje težine jednostavno zahtijeva intenzivnije napore na prilagodbu prehrane i još veći fokus na vježbanje nego što je potrebno za početno smanjenje težine", potvrdila je. U prosjeku, žene u svojim pedesetim i šezdesetima dobivaju oko 1,5 funti godišnje.


Mayo Clin Proc. Objavljeno online, 2017g.

:: Dubravka Dedeić, dr.med :: spec. ginekologije i porodništva :: Poliklinika Harni