Datum zadnje izmjene: 06. 11. 2023.

Za žene koje muče vaginalni simptomi nakon menopauze, lokalna terapija receptnim estrogenom i skupe specijalne kreme mogu pružiti olakšanje, ali ne više od placeba, kažu istraživači. Gotovo polovica žena u postmenopauzi opisuje vaginalnu suhoću, bol i druge simptome, ali nema puno dokaza koji podupiru uspjehe liječenja lijekovima, piše u JAMA Internal Medicine

"Naš rad sugerira da skupi lijekovi na recept od 200 dolara nisu bolji od jeftinog bezreceptnog liječenja, koje je korisno za mnoge žene koje si ne mogu priuštiti skuplju terapija - a čije osiguranje je ne pokriva, "izjavila je glavna autorica dr. Caroline Mitchell iz Vincent Centra za reproduktivnu biologiju u Massachusetts General Hospitalu u Bostonu. Sveukupno, većini žena u našoj studiji - bez obzira na to kakav je tretman odabran – je stanje poboljšano, što je općenito pozitivan rezultat za žene. Mitchell i njeni kolege su uključili 300 žena u postmenopauzalnoj dobi od 55 do 64 godina s umjerenim do teškim simptomima vulvovaginalne svrbeži, suhoćom, iritacijom i boli tijekom spolnog odnosa u 12-tjednoj randomiziranoj kliničkoj studiji u Kaiser Permanente Washingtonskom istraživačkom institutu u Seattleu i u Sveučilištu Minnesota u Minneapolisu.

Žene su randomizirane u jednu od tri kombinacije liječenja: Vagifem vaginalne estradiol tablete plus placebo gel bez aktivnih sastojaka; ili nehormonski vaginalni ovlaživač Replens plus placebo tablete bez hormona ili drugih aktivnih sastojaka; ili placebo gel i placebo tablete. Na temelju intervjua i upitnika su istraživači ocijenili ozbiljnost simptoma u žena od 1 do 3, s 3 kao najtežim. Također su zatražili od žena da identificiraju svoj "najjači simptom". Za 60 posto žena to je bila bol kod vaginalne penetracije; za 21 posto vulvovaginalna suhoća. Na početku studije su sve sudionice ocijenile svoj najjači simptom na oko 2,5.

Žene su dobile upute za korištenje dodijeljenih tableta i gelova tijekom sljedećih 12 tjedana. Istraživači su također prikupili uzorke za mjerenje vaginalne vlažnosti i pH, što je ponovljeno na kraju studije. Sudionice su tijekom ispitivanja odgovarale na upitnike o njihovim simptomima.

Vaginalna primjena estrogena nije bila bolja od placeba

Istraživački tim je našao na kraju studije da su žene u svim skupinama imale prosječno smanjenje od 1,2 do 1,4 boda, ili oko 50 posto, u težini njihovih najjačih simptoma.

"Premda je više od polovice žena osjetilo smanjenje simptoma, malo žena je imalo potpuno odsustvo simptoma", istaknula je Mitchell. Više ovakvih studija i bolje liječenje je potrebno za ove simptome.

U žena koje su koristile Vagifem tablete je bilo i vidljivih promjena u vaginalnom zidu i pH, ali nisu bile povezane sa smanjenjem simptoma, dodali su istraživači.

IZVOR: https://bit.ly/2G3IbtR i https://bit.ly/2FUOSlK
JAMA Intern Med 2018.