Datum zadnje izmjene: 14. 12. 2023.

Unatoč dostupnosti vrlo učinkovitih metoda kontracepcije, oko 50% trudnoća nije planirano, a oko polovice ih se prekine. [1] Dugo su bile dostupne samo kirurške metode prekida trudnoće: kiretaža ili vakuum u prvom tromjesečju trudnoće, te dilatacija i evakuacija u drugom tromjesečju. Zatim su postale dostupne medikamentozne opcije koje ometaju djelovanje progesterona (mifepriston) i izazivaju kontrakcije maternice (misoprostol). U uporabi su različite doze, kombinacije i načini primjene. Učinkovitost tih medicinskih opcija je dokazana do 9 tjedana gestacije, a njihova uporaba je u porastu. [2] Prije propisivanja jednog od tih lijekova se koristi ultrazvuk za potvrđivanje intrauterine lokacije trudnoće, a laboratorijsko ili ultrazvučno praćenje se provodi radi dokazivanja cjelovitosti postupka.

U mnogim slučajevima, međutim, odluka o prekidu trudnoće je u vrlo ranoj fazi, kada ultrazvuk još ne može otkriti trudnoću. Učinkovitost medicinskih opcija u vrlo ranom trudnoći nije dobro proučena. Nedavni sustavni pregled [3] je ocijenio učinkovitost medicinskog pobačaja prije 42 dana trudnoće.

Sustavni pregled nalaza

Pregled je sažeo rezultate šest randomiziranih kontroliranih studija i devet prospektivnih opservacijskih studija o mifepristonu i misoprostolu za medicinski pobačaj. Postoji znatna heterogenost s obzirom na dozu mifepristona (50 mg - 600 mg) ili misoprostola (200 μg - 800 μg) i put primjene misoprostola (oralni, bukalni, vaginalni). Primarni ishod ovih studija bio je uspješan pobačaj (definiran kad nije bilo potrebe za kirurškim zahvatima).

Ukupna procjena neuspješnog medicinskog pobačaja bila je 0,02 u randomiziranih kontroliranih studija i 0,04 u opservacijskim studijama. Kada se uspoređivala učinkovitost medicinskog pobačaja do 42 dana trudnoće s onima kod pobačaja između 43. i 49. dana, nije pronađena značajna razlika. Istraživači su zaključili da mifepriston i misoprostol imaju učinkovite rezultate medikamentoznog pobačaja za vrlo rane trudnoće (do 42 dana).

Medikamentozni pobačaj u vrlo ranoj trudnoći

Zaključak

Nakon uspješne oplodnje i dijeljenja embrija, većina blastocista se implantira u šupljinu maternice. U 1% -2% trudnoća, međutim, implantacija se javlja u ekstrauterinim lokacijama. Većina klinički dijagnosticiranih trudnoća napreduje normalno, ali 15% -25% se pobaci, uglavnom kao rezultat slučajnih genetskih pogrešaka. [4] U slučaju intrauterine implantacije se oko 5. tjedna trudnoće može vizualizirati vrećica. Ako se ne želi trudnoća, prekid uključuje izbor između kirurških i medikamentoznih metoda. Odluka je teža kada se gestacija još ne može vizualizirati i njezino intrauterino mjesto ne može biti potvrđeno.

U dobro kontroliranim uvjetima pomoću sedacije i prikladne kontrole boli, kirurški prestanak trudnoće je povezan s minimalnim krvarenjem ili boli. Međutim, može biti povezan s kirurškim komplikacijama (trauma, teže krvarenje, infekcija), što može dovesti do daljnjih intervencija.

Medikamentozni pobačaj može biti bolniji jer produkti koncepcije moraju biti izbačeni iz maternice, a popraćen je produljenim krvarenjem. Ipak, medikamentozni pobačaj smanjuje kirurške komplikacije i znatno je jeftiniji.

Ova studija je pokazala da je medicinski pobačaj učinkovit čak i u vrlo ranoj trudnoći, kada se mjesto trudnoće ne može potvrditi ultrazvukom. Stoga, nema potrebe za odgađanjem liječenja. U usporedbi s kasnijom fazom trudnoće, medicinski pobačaj u ranijoj fazi može uzrokovati manje boli i krvarenje. Odgovarajuća selekcija pacijentica (bez povećanog rizika ili simptoma ektopične trudnoće, mogućnost daljnjeg praćenja, suradljivost pacijentice) je jako važna.

Reference
1. Finer LB, Henshaw SK. Disparities in rates of unintended pregnancy in the United States, 1994 and 2001. Perspect Sex Reprod Health. 2006;38:90-96.
2. Costescu D, Guilbert E, Bernardin J, et al; Society of Obstetricians and Gynecologists of Canada. Medical abortion. J Obstet Gynaecol Can. 2016;38:366-389.
3. Kapp N, Baldwin MK, Rodriguez MI. Efficacy of medical abortion prior to 6 gestational weeks: a systematic review. Contraception. 2018;97:90-99.
4. Sapra KJ, Joseph KS, Galea S, Bates LM, Louis GM, Ananth CV. Signs and symptoms of early pregnancy loss. Reprod Sci. 2017;24:502-513.

Poliklinika Harni