PCOSSindrom policističnih jajnika – PCOS obuhvaća niz simptoma koji su prije svega vezani uz ultrazvučnu sliku jajnika čija veličina varira od normalnih do izrazito povećanih, dok se subkapsularno nalazi niz sitnih folikula u vidu vjenčića, ogrlice od perli ili krunice, do maksimalno 7 - 8 mm u promjeru. Policistični jajnici. PCOS. Neredovite menstruacije. Anovulacija. Pojačan dlakavost. Akne. Sindrom policističnih jajnika je opisan 1905. godine od strane Stein-a i Leventhal-a kao skup simptoma: amenoreja (izostanak menstruacije), pojačana dlakavost i pretilost udruženi s povećanim i policističnim jajnicima. PCOS se javlja u oko 3% adolescentica i odraslih žena. PCOS se može pojaviti već s prvom mjesečnicom. Relativno se često dijagnosticira kod mladih djevojaka upravo kod problema neredovitih ciklusa za vrijeme puberteta.
Humana reprodukcija
Cilj svih postupaka u liječenju neplodnosti je stvaranje pogodnih uvjeta i sredine za spajanje spolnih stanica, spermatozoida i jajne stanice, uspješno začeće, uspješnu trudnoću i porođaj djeteta.

PCOS

Vezano
Vezani članci
Liječenje
Objavljeno: 17. listopada 2017.
Pojam i definicija | Liječenje

Sindrom policističnih jajnika – PCOS obuhvaća niz simptoma koji su prije svega vezani uz ultrazvučnu sliku jajnika čija veličina varira od normalnih do izrazito povećanih, dok se subkapsularno nalazi niz sitnih folikula u vidu vjenčića, ogrlice od perli ili krunice, do maksimalno 7 - 8 mm u promjeru. Sindrom je opisan 1905. godine od strane Stein-a i Leventhal-a kao skup simptoma: amenoreja (izostanak menstruacije), pojačana dlakavost i pretilost udruženi s povećanim i policističnim jajnicima.

I dok je u ranijim klasifikacijama morfološki izgled jajnika igrao glavnu ulogu, danas se težište problema fokusira na endokrinološkoj obradi pacijentice. Poremećaj u početku karakterizira blagi hormonski disbalans i kasnije znatna odstupanja u hormonskom statusu.

Tipične endokrinološke promjene obuhvaćaju porast razine muških spolnih hormona testosterona i androstendiona (hiperandrogenemija) kao i izmijenjena funkcija hipofize s prevagom LH u odnosu na FSH (inverzan FSH/LH ratio). Ne rijetko involvirani su štitnjača s hipotireozom pri visokim razinama prolaktina, gušterača s povećanom sekrecijom inzulina zbog inzulinske rezistencije kao i nadbubrežna žlijezda.

Pojavnost

PCOS se javlja u oko 3% adolescentica i odraslih žena. Može se pojaviti već s prvom mjesečnicom. Relativno se često dijagnosticira kod mladih djevojaka upravo kod problema neredovitih ciklusa za vrijeme puberteta.

Predstavlja najčešći razlog hiperandrogenemije u pretpubertetskoj dobi. Povišena razina testosterona izaziva djelovanjem na lojne žlijezde seboreju i/ili akne, djelovanjem na folikul dlake pojačanu dlakavost (hirzutizam) muškog tipa, a u predjelu vlasišta stanjenje dlake i gubitak kose ili ćelavost muškog tipa.

Simptomi

• kronična anovulacija, s nepravilnim menstruacijskim krvarenjima i njihovim višemjesečnim ili potpunim izostankom
  • pojačani rast dlačica maskulinog tipa, akne i pojačano ispadanje kose kao posljedica povišene razine muškog spolnog hormona testosterona
  • neplodnost
  • pretilost

Rani početak brojnih hormonskih i metaboličkih odstupanja, kao i često pasivan odnos prema liječenju PCOS nosi čitav niz rizika za zdravlje žene kao što su: neredovita krvarenja iz maternice, dva do tri puta češći spontani pobačaji, anemija, kao i nenormalna razina triglicerida i kolesterola u krvi.

Rizik nastanka povišenog krvnog tlaka kod pacijentica s PCOS je povećan za 40%, učestalost krvožilnih bolesti je sedam puta češća, a rizik nastanka šećerne bolesti za 16% povišen. Rak sluznice maternice i jajnika je zbog kronične anovulacije i konstantno povišene razine estrogena dva do tri puta češći.

Dijagnoza

Osnovna metoda u dijagnostici PCOS je ultrazvučni pregled. Koristi se transvaginalni ultrazvuk, prilikom čega se procjenjuje jesu li povećani jajnici (1 - 3 puta veći od normalnih jajnika), je li stroma - unutarnji dio jajnika koji proizvodi hormone, zadebljana (2, 3 ili više puta), postoje li mali folikuli (nalik na ogrlicu od perli) koji stvaraju dojam mikrocističnosti.

U ovome slučaju se, iako se koristi termin policistični, ne radi o tumorskim cistama jajnika, nego o folikulima koji se razvijaju do srednjeg stadija ali ne i ovulacije, jer im hormonski poremećaj to ne dopušta.

Uz ultrazvuk se u postavljanju dijagnoze PCOS koristi i niz drugih pretraga kao što su mjerenje protoka krvi kroz jajnike (color Doppler), određivanje hormona, ali i analiza metabolizma, test opterećenja šećerom - OGTT, analiza učinkovitosti inzulina, mjerenje količine i rasporeda masnog tkiva i druge pretrage, ovisno o vodećim simptomima.

Literatura