Genitalni herpesGenitalni herpes / herpes genitalis (herpes simpleks virus). Genitalni herpes nije ubojit kao AIDS, ali je rašireniji i za većinu koji ga imaju, vrlo bolan. Uzročnik genitalnog herpesa u 50 - 70% slučajeva je herpes simpleks virus tip 2 – “HSV tip 2”, srodnik HSV 1 virusa koji izaziva prije svega herpes labijalis ili groznicu na usnicama. Genitalni herpes prenosi se spolnim odnosom u širokom smislu, a ekstremno rijetko uporabom zajedničkih predmeta ili toaleta. Genitalni herpes viđa se kod 1% trudnica, a trudnice mogu prenijeti virus svojoj nerođenoj djeci preko krvi ili u izravnom dodiru s inficiranim tkivom pri porodu. Dijagnoza genitalnog herpesa se postavlja ginekološkim pregledom, a potvrđuje uzimanjem brisa iz aktivne ranice herpesa za staničnu kulturu ili imunofluorescentni test.
Ginekologija
Brojni znanstvenici istražuju uzroke, a drugi nastoje pronaći brzu i učinkovitu pomoć za liječenje ginekoloških oboljenja. Većina njih usmjerena je na tjelesne smetnje, dok je manje učinjeno na razjašnjenju psiholoških mehanizama povezanih s ovim tegobama.

Genitalni herpes

Datum zadnje izmjene: 7. siječnja 2017.

Premda infekcija virusom herpesa nije ubojita kao AIDS, genitalni herpes rašireniji je i za većinu koji ga imaju, vrlo bolan.

Više od polovine stanovništva povremeno dobija ranice koje su posljedica infekcije virusom herpesa simpleksa (HSV - 1) ili herpesa genitalisa (HSV - 2).

Drugi su pogođeni infekcijom herpesa zostera koja se javlja u vidu bolnog herpetičnog osipa na koži u predjelu struka, godinama nakon što su imali vodene kozice.

Osim toga, u skupini herpes virusa spada i Epstein-Barrov virus koji izaziva mononukleozu. Kada se sve zbroji, broj muškaraca i žena s herpesom nadilazi 80%, s godišnjim prirastom od oko 500,000 novih slučajeva.

Udio genitalnih infekcija izazvanih labijalnim tipom virusa (HSV 1) u stalnom je porastu vjerojatno kao izraz promijenjenih navika u spolnom ponašanju, značajnog porasta oralno-genitalne ekspozicije i uporabe kondoma kod spolnog odnosa.

Zbog serološke sličnosti između ova dva virusa intenzitet simptoma i težina infekcije ovise o prisustvu i visini titra protutijela protiv labijalnog tipa virusa u vrijeme infekcije s virusom genitalnog herpesa. Oko 90% odraslih ima protutijela protiv HSV 1.

POJAM I DEFINICIJA

LIJEČENJE

PREHRANA

NADOPUNE
PREHRANI

ALTERNATIVNI
PRISTUP

Pojavnost

Premda je 10 do 25% žena reprodukcijske dobi inficirano virusom genitalnog herpesa, tek u oko polovine inficiranih žena s vremena na vrijeme nastupaju simptomi bolesti.

Čak i u slučaju izloženosti virusu herpesa, mnoge žene neće nikada razviti simptome, niti posumnjati da u sebi nose virus.

Genitalni herpes viđa se kod 1% trudnica, a trudnice mogu prenijeti virus svojoj nerođenoj djeci preko krvi ili u izravnom dodiru s inficiranim tkivom pri porodu. Intrapartalna infekcija može dovesti do teških formi upale pluća i sepse (generalizirani neonatalni herpes), kao i smrti novorođenčeta u 20 do 50% slučajeva zbog nezrelosti njegovog imunološkog sustava i neadekvatne antivirusne zaštite.

Rizični čimbenici

Genitalni herpes ima osobiti značaj u razdoblju adolescencije. Američki znanstvenici upozoravaju da se četvrtina svih spolno prenosivih bolesti javlja u dobnoj skupini od 15 do 19 godina, pri čemu najveći značaj ima velika četvorka: klamidija, gonoreja, herpes i HPV. Jedan od pet adolescenata pati od genitalnog herpesa.

Glavni razlog porasta učestalosti spolno prenosivih bolesti u mlađoj populaciji osim biološkog čimbenika predstavljenog velikom osjetljivošću stanica genitalnog sustava prema infekciji, pripada i kulturološko - odgojnom čimbeniku.

Premda je uporaba kondoma kod mlađih adolescenata općenito u porastu, njegova uporaba je i dalje na nezavidno niskoj razini.

Većina adolescenata potcjenjuje rizik zaraze. Nerijetko je uporaba kondoma neispravna ili dolazi do prekida njegove uporabe s napredovanjem veze.

Stariji partneri djevojaka i mlađih homoseksualaca često ne pdoržavaju njihovu želju za uporabom kondoma. Pa čak i kod sasvim ispravne uporabe kondoma, virus herpesa se može prenijeti s mjesta koje kod zaražene osobe nije prekriveno kondomom.

Oralni seks također nije 'safe sex', pa iako neće dovesti do neželjene trudnoće, postoji mogućnost prijenosa spolnih infekcija, zbog čega se sve češće viđaju slučajevi genitalnog herpesa izazvanog labijalnim tipom virusa.

Simptomi

Obrazac koji se kod genitalnog herpesa svaki puta iznova ponavlja obuhvaća tri stadija, od kojih su prva dva zarazni. Vrijeme inkubacije iznosi 3 – 9 dana, rijetko dulje od 14 dana.

U prvom stadiju javljaju se nelagodan osjećaj i peckanje u području zahvaćenom virusom, kao i osjećaj napetosti kože spolnog organa, što može potrajati i do 12 dana. Ponekad ove simptome prate osjećaj umora i opća slabost.

Drugi stadij herpesne infekcije započinje izbijanjem mjehurića koji potom pucaju ostavljajući brojna bolna oštećenja sluznice ili kože, uz nerijetko povišenu tjelesnu temperaturu. Simptomi su osobito izraženi u slučaju primarne infekcije. Ulceracije (defekti kože, ranice) zarastaju tijekom deset do dvadeset dana.

Promjene na spolovilu obično prati povećanje i bolnost limfnih čvorova u preponama, kao i bolovi, odnosno peckanje kod mokrenja. Nakon pucanja mjehurića i zarastanja ranica, nastupa treći stadij koji nije zarazan.

Nakon prvog izbijanja bolesti (primarna infekcija herpesom) virus se smješta u živčane ganglije donjeg dijela kralježnice, gdje može ostati pritajen više mjeseci ili čak godina. Tijekom prvih 6 do 12 mjeseci u 50 – 80% pacijentica javlja se recidiv, ponovno izbijanje simptoma (sekundarna infekcija herpesom). Usljed perineuralnog širenja virusa bolest pri tome može izbiti i na više mjesta.

Povremeni napadaji nastupaju uvijek kada oslabi imunološki sustav. Uobičajeni fizički stresori koji mogu izazvati bolest snažna se uzbuđenja, različita emocionalna stanja kao što su depresija, tjeskoba ili neprijateljstvo, fizički napor, nedostatak sna, menstruacija ili intenzivan umor.

Dijagnoza

Virus herpesa ponekada se teško razvija u kulturi, tako da i ove pretrage znaju biti negativne. Obzirom da većina ljudi ima protutijela protiv virusa herpesa, vrijednost određivanja krvne pretrage i provjere statusa protutijela ostaje od sekundarnog značaja.

Literatura