FAQ HPV infekcijaHPV infekcija - najčešća pitanja. HPV infekcija je spolno prenosiva bolest koju izaziva HPV - humani papiloma virus, razlikuju se dvije podskupine virusa: niskorizični i visokorizični tipovi HPV. Cervikalna displazije je sveobuhvatni naziv za intraepitelne novotvorine, abnormalne promjene ograničene na sluznicu vrata maternice, označene kraticom CIN - “cervikalna intraepitelna neoplazija”. Premu stupnju zahvaćenosti epitela se razlikuju CIN1 (blaga displazija CIN I); CIN2 (umjerena displazija CIN II) i CIN3 (teška displazija CIN III). Kronična HPV infekcija povisuje rizik nastanka raka vrata maternica za 65, a kod onkogenih, visokorizičnih tipova i za 130 puta. Pušenje predstavlja najznačajniji čimbenik pojavnosti cervikalne displazije i neovisni je rizični čimbenik u nastanku raka cerviksa. Ukoliko se radi o HPV infekciji niskorizičnim tipovima, simptomi mogu biti odsutni a ako su prisutni tada nastaju genitalne bradavice ili kondilomi. U muškaraca se kondilomi javljaju na glavi penisa i prepuciju, u žena na malim labijama, po cijeloj površini vagine, oko anusa ili na stražnjici. Ako je broj kondiloma umjeren, popraćeni su umjerenim svrbežom. U slučaju većeg broja kondiloma, te ukoliko su u skupinama, moguća su krvarenja i tada su kondilomi veoma bolni. HPV infekcija s visoko-rizičnim tipovima može biti pridružena ili se javiti izolirano, uglavnom se slučajno otkriva preko HPV obriska vrata maternice učinjenog u okviru obrade abnormalnog PAPA nalaza.
Ginekologija
Brojni znanstvenici istražuju uzroke, a drugi nastoje pronaći brzu i učinkovitu pomoć za liječenje ginekoloških oboljenja. Većina njih usmjerena je na tjelesne smetnje, dok je manje učinjeno na razjašnjenju psiholoških mehanizama povezanih s ovim tegobama.

FAQ HPV infekcija

Datum zadnje izmjene: 15. veljače 2013.
Kandidijaza | Trihomonijaza | Bakterijska vaginoza | Genitalni herpes | Gonoreja | Klamidijska infekcija | HPV infekcija | Infekcija s miko-/ureaplazmama | Hepatitis B
Pojam i definicija | Liječenje | Prehrana | Nadopune prehrani | Alternativni pristup  | FAQ HPV infekcija

Odabrana pitanja i odgovori s Foruma web stranice Poliklinika Dr. Harni, 2003 - 2004
(c) Sva prava pridržana.

Kako je moguće da mi je rezultat HPV tipizacije negativan uz istovremeno prisustvo kondiloma na koži? Za koliko vremena bih trebala ponoviti tipizaciju da bih znala da je virus nestao? Ako je rezultat i drugi put negativan, znači li to da nisam niti nositelj virusa i da ga ne mogu prenijeti partneru?

Kod izvođenja bilo kojeg testa, postoji mogućnost dobivanja četiri vrste rezultata: točno pozitivan, točno negativan, lažno pozitivan i lažno negativan rezultat. Ukoliko imate genitalne kondilome, onda zasigurno imate i humani papiloma virus.

Kod nalaza negativnog HPV testa nažalost, ne može se s apsolutnom sigurnošću smatrati da virusa zbilja i nema. Naime, negativan HPV test dobije se u dva slučaja: kada virus zbilja nije prisutan i kada je virus prisutan, ali je broj DNK kopija tako mali, da test ne registrira ovaj broj kopija, odnosno test je negativan. Također je potrebno uzeti u razmatranje i mogućnost postojanja "prolazne", kao i "trajne" HPV infekcije. Ipak, u slučaju ponavljanih negativnih nalaza za HPV, može se smatrati da virusa vjerojatno nema. Intervali ponavljanja HPV testa ne trebaju biti kraći od 12 mjeseci.

Da li je moguće izliječiti HPV i učiniti ga neprenosivim?

HPV infekcija jeste izlječiva infekcija, pri čemu najvažniju ulogu igra osobni imunološki sustav. Procjenjuje se kako je 80 - 100% djevojaka dobi 15 - 25 godina u nekom trenutku svog života bilo u kontaktu s humanim papiloma virusom. Obolijevanje se procjenjuje na oko 30%, što znači da ipak 50 - 70% djevojaka nakon kontakta s HPV-om ne obolijeva. Ovaj podatak ukazuje na postojanje dva tipa HPV infekcije: "prolazna" i "trajna" HPV infekcija. Problem je što u slučaju negativnog HPV nalaza nikada ne znamo da li je virus zbilja iščezao ili je broj DNK kopija virusa veoma mali, te je nalaz negativan. Obično ponavljani nalazi rješavaju ovu dilemu.

Prije 5 godina su mi se pojavili kondilomi. Prepisana mi je terapija interferonom, međutim nikada nisam koristila interferon, jer nisam ni mogla doći do njega. Nakon 8 mjeseci, otprilike, kondilomi su nestali i nikada se više nisu pojavili. Nikada nisam testirana na HPV, odnosno nije mi rađena genotipizacija. Kako sam upoznata da virus miruje i da je uvijek tu zanima me da li postoje slučajevi samoizlječenja i da li postoji mogućnost da je to i slučaj kod mene, ili virus čuči i čeka pogodan trenutak za napad. I kojom metodom bi se sve to trebalo dokazati, tj. da li bi trebala raditi neke testove i koje?

Prije svega nemate razloga za zabrinutost, čak i u slučaju perzistencije HPV infekcije, ovaj virus ne posjeduje embriotoksično niti fetotoksično djelovanje. Klinička pojava kondiloma govori da ste zasigurno u to vrijeme imali HPV infekciju, i to su u najmanju ruku bili prisutni samo "low" risk tipovi (6,10,11). Spontano izlječenje kondiloma govori u prilog dobrog oporavka funkcije imunološkog sustava i potvrđuje one znanstvene zaključke koji govore da na prvom mjestu stoji funkcija imunološkog sustava, a tek onda dolazi virusna infekcija. Bez obzira planirate li ili ne trudnoću, daljnji orijentir neka vam bude rezultat vašeg PAPA testa. Ako je PAPA test besprijekoran, niste obvezni dalje ispitivati imate li HPV infekciju. I obrnuto, ako PAPA test pokazuje bilo kakve abnormalnosti, napravite HPV test.

Da li se može dobiti HPV ako nije došlo do "potpunog" spolnog odnosa?

Kako se humani papiloma virus nalazi u stanicama kože i/ili sluznica, to se prenosi izravnim dodirom kože i/ili sluznica. Za prijenos ove infekcije nije nužan potpuni spolni odnos, već je dovoljan i kontakt kože vanjskog spolovila, a spominje se čak i prijenos infekcije preko plahte i kožnih ljuspica . Pri tome uopće nije bitno je li virus "aktivan" (prisutne manifestacije infekcije na koži u smislu kondiloma) ili je "neaktivan" (uopće nema promjena na koži vanjskog spolovila).

Da li se može zaraziti HPV virusom i kad je virus u fazi mirovanja ili samo kad je aktivan (ako muškarac ima HPV)? Dakle, da li je zarazan samo tada ili uvijek, bez obzira na prisutnost ili odsutnost simptoma, npr. kondiloma??

Nažalost, bez obzira postoje li ili ne postoje klinički znaci HPV infekcije (kondilomi), uvijek postoji mogućnost prijenosa infekcije ukoliko jedan od partnera ima HPV infekciju. Obratite pozornost da se HPV izolira po nekim statistikama kod 80 - 100% djevojaka u dobi između 15 - 25 godina, pri čemu se cervikalna displazija (abnormalne stanice u PAPA testu) dijagnosticira tek oko 30% djevojaka s pozitivnim nalazom HPV.

U nastanku štetnih posljedica HPV infekcije osim samog virusa izuzetnu ulogu igru imunološki sustav. Najznačajnije u cijeloj priči je redovita kontrola PAPA testa. Dobru funkciju imunološkog sustava osigurati ćete svim onim "sitnicama" u svakodnevnom životu koje većinom zaobilazimo: zdrava prehrana bogata antioksidativnim vitaminima, pravilan raspored dnevne aktivnosti i odmora, smanjenje stresa.

Može li se HPV prenijeti oralno?

HPV se može prenijeti i oralnim, i osobito oro-genitalnim putem.

Prije godinu dana otkriven mi je i zaliječen HPV visokog rizika. Na internetu sam naišla na mnogo članaka koji govore o tome da HPV može biti prisutan i u usnoj šupljini. Molim Vas da mi rečete da li Vi savjetujete Vašim pacijenticama da naprave i preglede usne šupljine i da li možda znate koji su to pregledi kojim bi se mogao HPV dokazati u usnoj šupljini i gdje se mogu napraviti?

Na sličan način kako se uzima bris vrata maternice ili uretre kod muškaraca, može se uzeti i bris ždrijela, koji se potom šalje na HPV tipizaciju. Ovo je pretraga (obrisak ždrijela) koju vam može obaviti svaki liječnik.

Koje je djelovanje aciklovira na HPV?

Aciklovir nema djelovanje na humani papiloma virus. Ovo je izvrstan lijek protiv herpes simpleks virusa. Ove tablete vam u ovom slučaju ne mogu pomoći, a ako ne pomažu onda nema razloga da ih uzimate jer "ne odmažu".

Obzirom na mogućnost spontanog klirensa humanog papiloma virusa što je praćeno visokim stupnjem samoizlječenja, u svrhu sprječavanja ping-pong efekta preporučuje se svakako zaštićeni spolni odnos (kondom). Brojna znanstvena istraživanja ukazuju na povezanost niske razine antioksidativnih vitamina A (beta-karoten), E i C, kao i vitamina B kompleksa (osobito folne kiseline) s cervikalnom displazijom kod HPV infekcije. Iz istog razloga se savjetuje povećati unos antioksidativnih vitamina i folne kiseline u prehrani.

Kod moje partnerice je dijagnosticiran HPV (čekamo daljnje rezultate za točan tip), a i ja sam se naručio za test. Zanima me na koji način se kod muškaraca liječi HPV?

Za razliku od žena, HPV ostavlja daleko manje posljedica kod muškaraca, osobito visoko rizični tipovi (16,18). Ako se radi o infekciji nisko rizičnim tipovima (6, 10,11) s kliničkom slikom kondiloma, slijedi liječenje kondiloma. U protivnom, ukoliko nema nikakovih simptoma, bez obzira na to hoće li se izolirati i koji tipovi HPV-a, nije potrebno nikakovo liječenje. Ako je intaktan imunološki sustav, slijedi spontani klirens virusa. Iz istog razloga, dobro je u slučaju izolacije virusa obratiti pozornost na zdravu prehranu, smanjenje stresa i općenito "ugodnu dnevnu rutinu". Ovo su naime, osnovne smjernice za jačanje i pravilnu funkciju imunološkog sustava.

Dijagnosticiran mi je HPV visokog rizika te se liječim interferon vaginaletama. Ginekologica mi je rekla da se i partner mora liječiti isto 2 mjeseca s interferon kremom. Da li je potrebno da se on toliko liječi ili može manje?

Većina znanstvenika danas se slaže u tome da muške partnere u slučaju pacijentica s HPV infekcijom i promjenama u PAPA testu, nije nužno liječiti ukoliko nemaju subjektivnih tegoba, čak i u slučaju kada je kod njih HPV pozitivan. Kako se kod HPV infekcije radi prije svega o problemu imuniteta (iz istog razloga se liječite interferonskim vaginaletama), te kako je imunološki odgovor kod muškaraca snažniji, to u slučaju HPV infekcije kod muškaraca dolazi do spontanog clearance virusa i spontanog izlječenja.

Ipak, slično kolposkopiji koja se radi kod žena, kod muškaraca čije partnerice imaju promjene u PAPA testu i HPV infekciju, bi trebalo načiniti peniskopiju. Ovu pretragu obavljaju liječnici dermatovenerolozi.

Literatura
FAQ HPV infekcija