Hormonsko nadomjesno liječenjeHormonsko nadomjesno liječenje - HNL, hormonska nadomjesna terapij, HNT. Hormonsko nadomjesno liječenje obuhvaća gestagensko liječenje, estrogensko liječenje, kombinirano estrogensko-gestagensko (E-G) liječenje i androgensko liječenje u postmenopauzi. Klasične indikacije za hormonsko nadomjesno liječenje (HNL) obuhvaćaju dva stanja: izrazite menopauzalne tegobe neovisno o hormonskim testovima i izostanak menstruacijskih krvarenja bez menopauzalnih tegoba, kada su vrijednosti estradiola niže od 20 pg/ml, te postoje promjene na koštanom (osteoporoza) i urogenitalnom sustavu (urogenitalna atrofija).
Ginekologija
Brojni znanstvenici istražuju uzroke, a drugi nastoje pronaći brzu i učinkovitu pomoć za liječenje ginekoloških oboljenja. Većina njih usmjerena je na tjelesne smetnje, dok je manje učinjeno na razjašnjenju psiholoških mehanizama povezanih s ovim tegobama.

Hormonsko nadomjesno liječenje

Datum zadnje izmjene: 6. siječnja 2017.

Ukoliko se ne radi o prijevremenoj menopauzi koja nastupa prije 40. godine života jedne žene, ako žena ne pati od menopauzalnih tegoba, a rizik od osteoporoze i krvožilnih bolesti nisu povišeni, tada se odluka o uzimanja hormonskih pripravaka u prijelaznom i kasnijem postmenopauzalnom razdoblju može u potpunosti prepustiti pacijentici.

Uzimanje hormonskih pripravaka donosi olakšanje u mnogim tegobama vezanim uz prijelazno razdoblje, pa je kod simptomatskih pacijentica uvijek potrebno razmisliti što želimo.

Ugodnije prijelazno razdoblje uz hormonsku nadomjesnu terapiju zahtijeva intenzivniji nadzor, koji zapravo podazumijeva redovite najčešće godišnje ginekološke kontrole, uz kontrolu dojki.

• prijevremenu menopauzu, koja nastupa prije 40. godine života ili kod izostanka menstruacije između 40.-50. godine života ako su vrijednosti estradiola niže od 20 pg/ml te postoje promjene na koštanom (osteoporoza) i/ili urogenitalnom sustavu (urogenitalna atrofija)
    i
  • izrazite menopauzalne tegobe neovisno o hormonskim testovima (neovisno o vrijednostima spolnih hormona u krvi).

Već kod pada razine estradiola ispod 60 pg/ml izostaje zaštitni učinak estrogena na kosti i raste rizik od osteoporoze, pri čemu dolazi do brzog i snažnog pada koštane mase. Pad estrogena i trajno niske vrijednosti ovog spolnog hormona negativno utječu na metaboličke parametre, kao što je lipoproteinski profil u krvi.

Posljedica trajno niskog estrogena dovodi do porasta triglicerida i LDL-kolesterola uz pad HDL-kolesterola, pa raste rizik arterioskleroze, srčanog i moždanog udara. U postmenopauzalnoj dobi, bez zaštitnog utjecaja estrogena na krvne žile, rizik kardiovaskularnog događaja u žena postaje jednak onome u muškaraca.

POJAM I DEFINICIJA

PSIHO
GINEKOLOGIJA

lIJEČENJE

PREHRANA

ALTERNATIVNI
PRISTUP

Premda temeljne smjernice u suvremenom propisivanju hormonskog nadomjesnog liječenja naglašavaju individualni pristup, profil žene visokog rizika gdje se preporučuje koristiti HNL obuhvaća sljedeće karakteristike:
  • prijevremena menopauza (40 godina i ranije),
  • provocirana menopauza prije 45 godine (operacijski zahvat, kemoterapija, drugi lijekovi ili zračenje),
  • kardiovaskularne bolesti: arterioskleroza,
  • rano i naglašeno obolijevanje od kardiovaskularnih bolesti u obitelji,
  • naglašena Alzheimerova bolest u obitelji,
  • pušenje tijekom života
  • kruškoliki oblik tijela s naglašenim širokim bokovima ili pretežito sjedeći položaj tijekom dana/dnevnih aktivnosti,
  • prehrana utemeljena na rafiniranim namirnicama
  • depresivna stanja.

Profil žene niskog rizika, kada nije obvezna preporuka za hormonsko nadomjesno liječenje:
  • normalna, fiziološka menopauza u 50. godini života (± 5 godina)
  • nepostojanje kardiovaskularnih oboljenja u obitelji prije 65. godine života
  • nema osteoporoze u obitelji
  • srednja ili teška tjelesna građa
  • nepušenje tijekom života
  • neuzimanje lijekova koje se povezuju s povećanim obolijevanjem od osteoporoze
  • odsustvo depresije
  • redovita tjelovježba (tri puta/tjedan)
  • uravnotežena prehrana.

Optimalan je integrirani pristup koji uključuje sva tri hormonska tipa (gestageni, estrogeni, androgeni), čak i u žena kod kojih je operativnim putem odstranjena maternica.

Pri tome su moguće ne samo mnogobrojne kombinacije hormona, već i kombinacije njihovih oblika: hormoni se mogu davati na različite načine - oralno, kožnim putem, vaginalno ili putem raspršivača u obliku aerosola.

Ovisno koriste li se spolni hormoni pojedinačno ili zajedno, u okviru hormonskog nadomjesnog liječenja se razlikuju gestagensko liječenje, estrogensko liječenje, kombinirano estrogensko-gestagensko  liječenje i androgensko liječenje u postmenopauzi.

Literatura