KandidijazaKandidijaza – gljivična infekcija (Candida albicans / Kandida albikans). Kandidijaza se tijekom reprodukcijske dobi najčešće javlja kao vaginalna infekcija i/ili infekcija vulve. U postmenopauzalnoj dobi, kao i tijekom djetinjstva zbog hormonalnog utjecaja prvenstveno nastaje upala vulve. Najčešći uzročnik vaginalne gljivične infekcije – vaginalne kandidijaze je kandida albikans (80 - 90%).
Ginekologija
Brojni znanstvenici istražuju uzroke, a drugi nastoje pronaći brzu i učinkovitu pomoć za liječenje ginekoloških oboljenja. Većina njih usmjerena je na tjelesne smetnje, dok je manje učinjeno na razjašnjenju psiholoških mehanizama povezanih s ovim tegobama.

Kandidijaza

Datum zadnje izmjene: 17. listopada 2017.

Najčešći uzročnik gljivične infekcije je kandida albikans (80 - 90%), gljivica koja se i prirodno u manjem broju nalazi u naborima našeg crijeva.

U 5 - 10% slučajeva uzročnik gljivične infekcije je kandida glabrata, u 1 - 3% kandida kruzei, a pored ovih u rodnici se mogu naći i kandida tropikalis, kandida kefir, kandida parapsilosis, kandida guiliermondii i drugi sojevi.

Tijekom reprodukcijske dobi gljivična infekcija najčešće se javlja kao vaginalna infekcija i/ili infekcija vulve.

Pojavnost

Učestalost vaginalne kolonizacije kvasnicama kod zdravih žena reprodukcijske dobi procjenjuje se na 10 – 20%. Kod 30% trudnica u vrijeme termina poroda moguće je intravaginalno naći kvasnice.

Tijekom života tri od četiri žene najmanje jednom imati će gljivičnu infekciju vagine i/ili vulve, a kod 5% oboljelih pacijentica se radi o kroničnoj infekciji s najmanje četiri ponavljane epizode bolesti tijekom godinu dana.

Rizični čimbenici

Pod različitim okolnostima, a prije svega pri liječenju antibioticima, kod oslabljene reakcije imunološkog sustava ili uporabe imunosupresivnih lijekova, oralnih kontraceptiva, hormonskog nadomjesnog liječenja ili uporabe antiandrogena, kod dijabetesa melitusa kao i u trudnoći, dolazi do poremetnje vrlo osjetljive ravnoteže između vaginalne kiselosti, sadržaja glikogena, mliječne kiseline i hormona pri čemu nastaju idealni uvjeti za neprirodno bujanje gljivica. Infekcija nastupa najčešće preko vlastitog probavnog trakta, vrlo rijetko putem spolnog odnosa.

POJAM I DEFINICIJA

LIJEČENJE

PREHRANA

NADOPUNE
PREHRANI

ALTERNATIVNI
PRISTUP

Simptomi

Klinički oblici infekcije vulve obuhvaćaju vezikularni, difuzni ekcematozni i folikularni oblik, dok se vaginalne infekcije prema intenzitetu simptoma svrstavaju u laki, umjereni i teški oblik.

Kod lakih oblika postoji neugodan osjećaj, peckanje, žarenje i svrbež, bez jasnog upalnog vaginalnog procesa.

Kod umjerenih formi subjektivne tegobe su iste, ali postoje klinički znaci vaginalne upale: crvenilo te pojačani iscjedak.

Teške forme vaginalne kandidijaze praćene su obilnim bjelkasto-žućkastim sirastim iscjetkom iz rodnice uz intenzivne subjektivne tegobe. Uklanjanje ovih simptoma relativno je jednostavno i za to postoje brojni lijekovi kako u klasičnoj, tako i u holističkoj medicini.

Dijagnoza

Kandidijaza se često može dijagnosticirati samo na temelju ginekološkog pregleda.

Mikroskopski pregled uzorka vaginalnog iscjetka daje karakterističnu sliku, tako da su dodatne pretrage najčešće nepotrebne.

Kod negativnog mikroskopskog nalaza, može se načiniti kultura vaginalnog obriska na specijalnoj podlozi (Sabouraud-agar ili Candida-II-agar).

Literatura