Infekcija s miko-/ureaplazmamaMikoplazme / mikoplazma hominis. Ureaplazme / ureaplazma urealitikum. Mikoplazme i ureaplazme su mikroorganizmi kod kojih nedostaje stanična stijenka tipična za bakterije. Mikoplazme se izoliraju kod manje od 1%, i ureaplazme kod manje od 5% djevojaka koje nisu imale spolni kontakt. Nakon stupanja u spolne odnose učestalost nalaza mikoplazmi u genitalnom traktu djevojaka raste na 17% i ureaplazmi do 75%. Nije sasvim jasna uloga mikoplazmi u nastanku neplodnosti muškaraca, dok se kod žena osim značaja u okviru zdjelične upalne bolest, raspravlja njihova uloga i u nastanku spontanog pobačaja.
Ginekologija
Brojni znanstvenici istražuju uzroke, a drugi nastoje pronaći brzu i učinkovitu pomoć za liječenje ginekoloških oboljenja. Većina njih usmjerena je na tjelesne smetnje, dok je manje učinjeno na razjašnjenju psiholoških mehanizama povezanih s ovim tegobama.

Infekcija s miko-/ureaplazmama

Datum zadnje izmjene: 17. listopada 2017.

Kod simptomatskih infekcija urogenitalnog trakta, infekcija urogenitalnog sustava praćenih kliničkim simptomima, izolirane su tri vrste uzročnika iz ove skupine: mikoplazma hominis, ureaplazma urealitikum i mikoplazma genitalium.

Zajednička je karakteristika svih mikroorganizama iz skupine mikoplazmi i ureaplazmi nedostatak stanične stijenke tipične za bakterije. Odlikuju se velikom antigenskom različitošću uz mnoštvo serotipova. Nije jasno mogu li mikoplazme same izazvati vaginalnu upalu, jer se vrlo često nalaze u pratnji drugih prije svega bakterijskih infekcija.

Nakon liječenja ovih primarnih bakterijskih infekcija, iščezavaju i mikoplazme bez ikakvog dodatnog specijalnog liječenja.

Ukoliko mikoplazme iz bilo kojih razloga dospiju u maternicu ili jajovode, mogu izazvati zdjeličnu upalnu bolest s nastankom ožiljkastih promjena u maloj zdjelici, apscesa ili neprohodnosti jajovoda.

U oko 25% pacijentica s adneksitisom izolira se mikoplazma hominis. Ukoliko je pozitivan nalaz u cervikalnom obrisku, ovaj postotak se penje i na 40%.

Naseljavanje genitalnog trakta mikoplazmama počinje obično nakon puberteta, i sasvim je ovisno o seksualnoj aktivnosti.

Simptomi

Ukoliko se radi o asimptomatskim infekcijama, kod kojih je tek neznatno pojačan vaginalni iscjedak, mikoplazme se najčešće izoliraju iz vaginalnog obriska, dok se rijetko nalaze u obrisku cerviksa ili u uretri.

Suprotno gotovo saprofitnom ponašanju mikoplazmi u vagini i djelomično na cerviksu, naseljavanje maternice, jajovoda, odnosno širenje mikoplazmatske infekcije u malu zdjelicu oslikava njihov puni patogeni značaj.

Simptomi koji se pri tome javljaju nisu specifični, a obuhvaćaju bolove ili napetost u donjem dijelu trbuha, pojačani vaginalni iscjedak, bolove kod spolnog odnosa. Mogu se javiti mučnina i povraćanje, povišena tjelesna temperatura, nepravilna krvarenja, kao i smetnje od strane mokraćnih putova.

Izgleda da je kod žena patogenija mikoplazma hominis, dok kod muškaraca više problema izaziva ureaplazma urealitikum.

Dijagnoza se postavlja na osnovu izolacije uzročnika iz obriska cerviksa i/ili uretre, u odgovarajućim kulturama.

Liječenje

Ukoliko se radi o pratećoj infekciji, nije potrebno specijalno liječenje. Samo ukoliko su mikoplazme jedini uzročnici infekcije provodi se medikamentozno liječenje. Lijekovi izbora su tetraciklini kroz 10 - 14 dana koji su učinkoviti kod svih vrsta mikoplazmi.

U terapiji infekcije s mikoplazmom hominis na raspolaganju stoje još linkomicin i klindamicin, dok je u liječenju ureaplazme urealitikum djelotvoran i eritromicin. Ciprofloksacin ima učinak kod obje vrste uzročnika.

Alternativni pristup

Za seksualno aktivnu osobu ne postoji apsolutno sigurni način kako izbjeći spolno prenosive bolesti. Sve što narušava vaginalni pH i bakterijsku ravnotežu može dovesti do infekcije. Imunološka funkcija ovisi i o tome kako i koliko se sigurnim i zaštićenim osjećamo u svijetu općenito tijekom života, ili određenog životnog razdoblja.

Otuda je nužno obratiti pozornost ne samo na zdravu prehranu, nego i na uravnotežen dnevni ritam aktivnosti i odmora, redukciju stresa i emocionalnu stabilnost.

Koristite dobre multivitaminsko-mineralne dodatke prehrani. Izbjegavajte kemijske iritanse, tampone, usku odjeću, hulahopke, tanga gaćice. Održavajte vaginalnu sluznicu zdravom uz siguran i zaštićni spolni odnos. Pridržavajte se pravila o uporabi kondoma: Porazgovarati o toj temi prije nego što se vaš partner uzbudi.

Literatura