Datum zadnje izmjene: 12. 04. 2024.

U vrijeme prirodne ili kirurške menopauze jajnici prestaju s cikličkom aktivnosti što rezultira značajnim hormonskim promjenama. Razine estradiola i androgena padaju, a progesteron se više ne proizvodi ciklički. Te promjene dovode do značajnih kliničkih učinaka. Neki od tih učinaka se ne osjećaju (skeletni, kardiovaskularni); dok su drugi, kao što su vazomotorni učinci, povezani s jasnim simptomima. Vazomotorni simptomi, popularno "valunzi", utječu na do 75% žena koje ulaze u klimakterij. Za ublažavanje vazomotornih simptoma dostupni su različiti hormonski i nehormonski tretmani. U novom pregledu i meta-analizi, Sarri i suradnici [1] su procijenili učinkovitost i štetne učinke kao i stope prekida liječenja različitih tretmana.

Ukupno je analizirano 47 randomiziranih kontroliranih studija za ovu meta-analizu koja je procijenila učinkovitost 12 različitih tretmana u usporedbi s placebom:

• Akupunktura;
  • Sham akupunktura;
  • Transdermalni estrogen (E) + progestogen (P);
  • Oralni E + P;
  • Tibolon;
  • Raloksifen;
  • Selektivni inhibitori ponovne pohrane serotonina (SSRIs);
  • Inhibitori ponovne pohrane serotonina i norepinefrina (SNRIs);
  • Izoflavoni;
  • Kineska biljna medicina;
  • Crni cohosh; i
  • Biljni pripravci.

Za smanjenje vazomotornih simptoma, transdermalni E + P bio je učinkovitiji od placeba (srednji omjer [MR], 0,23; 95% interval pouzdanosti [CI], 0,09-0,57). Oralni E + P također je pokazao dobru učinkovitost (MR, 0,52; 95% CI, 0,25-1,06). Izoflavoni (MR, 0,62, 95% CI, 0,44-0,87) i crni cohosh (MR, 0,40; 95% CI, 0,16-0,90) su također bili superiorniji od placeba. Nisu pronađeni drugi tretmani koji se značajno razlikuju od placeba.

Transdermalni E + P je imao manju vjerojatnost za prestanak uzimanja nego placebo (omjer vjerojatnosti [OR], 0,61), kao i kombinacija oralno E + bazedoksfina. Zbog nuspojava, SSRI-i i SNRI-ovi su imali veću vjerojatnost za prestanak uzimanja nego placebo. Vaginalno krvarenje tijekom liječenja je ocijenjeno kao štetni događaj. Podaci su, međutim, bili nedovoljni kako bi se omogućilo donošenje relevantnih zaključaka. Istraživači su zaključili da transdermalni E + P najučinkovitije smanjuje frekvenciju valunga, no dobri su bili i podaci za podršku oralnom E + P. Također su zaključili da, iako izoflavoni i crni cohosh smanjuju vazomotorne simptome, postoje zabrinutost oko njihove sigurnosti. Konačno, ne preporučuju SSRI ili SNRI kao prvu liniju za vazomotorne simptome povezane s prirodnom menopauzom.

Hormonalne promjene menopauze utječu na funkciju nekoliko organskih sustava. Kako se razine estradiola smanjuju, mijenja se termoregulacijski sustav, što rezultira vazomotornim simptomima. Valunzi obično uključuju iznenadne pojave toplinske senzacije prsa i lica. Obično se javljaju nekoliko puta dnevno i traju nekoliko minuta. Valunzi mogu biti popraćeni simptomima sa strane srca (npr. palpitacije) i znojenjem, a cijeli niz simptoma može izazvati značajnu anksioznost. U teškim slučajevima vazomotorni simptomi ometaju svakodnevnu aktivnost što rezultira značajnim padom kvalitete života. [2]

Promjene načina života (redovita tjelovježba, prehrana i promjene odjeće) mogu donijeti olakšanje, ali ozbiljniji slučajevi zahtijevaju medicinsku intervenciju. Budući da smanjene razine estradiola doprinosi simptomima, logičan korak je nadomjestiti ove hormone. Međutim, neke žene se boje hormonskog liječenja, a za druge je kontraindicirana hormonska terapija. Stoga su testirani i drugi načini tretmani osim estradiola. Hormonski nadomjesci zahtijevaju mnogo strožu evaluaciju prije nego što se mogu uvesti na tržište, pa su njihove nuspojave i interakcije s drugim lijekovima bolje poznate. Proizvodi koji zahtijevaju manje striktan pristup prije nego što postanu dostupni, kao što su biljni pripravci i dodatci, mogu pacijenticama povisiti rizik za netestirane interakcije lijekova ili nepoznate štetne učinke.

Ovaj pregled je pokazao da je transdermalni E + P najučinkovitiji za vazomotorne simptome i, u usporedbi s placebom, postoji manja vjerojatnost da će ga pacijentica prekinuti. Nepovoljni učinci s dugoročnom uporabom hormona potencijalni su uzrok zabrinutosti. [3] Međutim, kratkoročna upotreba se ne čini povezana s većim profilom negativnih učinaka. Stoga bi E + P, ponajprije transdermalnim putem, trebao bi biti prvi izbor za vazomotorne simptome kod žene koje su nedavno ušle u menopauzu a koje nemaju kontraindikacije za uporabu hormona.

Reference
1. Sarri G, Pedder H, Dias S, Guo Y, Lumsden MA. Vasomotor symptoms resulting from natural menopause: a systematic review and network meta-analysis of treatment effects from the National Institute for Health and Care Excellence guideline on menopause. BJOG. 2017;124:1514-1523. Abstract
2. Santoro N, Epperson CN, Mathews SB. Menopausal symptoms and their management. Endocrinol Metab Clin North Am. 2015;44:497-515. Abstract
3. Marjoribanks J, Farquhar C, Roberts H, Lethaby A, Lee J. Long-term hormone therapy for perimenopausal and postmenopausal women. Cochrane Database Syst Rev. 2017;1:CD004143.

Poliklinika Harni

Novosti - Sve