Ostali uzroci neplodnostiOstali uzroci naplodnosti. Razlozi koji mogu voditi nastanku bračne neplodnosti obuhvaćaju i prekomjernu tjelesnu težinu (>20%) ili pothranjenost (<10%), smetnje u funkciji štitnjače, dijabetes melitus, smetnje u funkciji nadbubrežne žlijezde, bubrežne bolesti, neurološka oboljenja (uključivo procese koji zahvaćaju hipofizu), psihijatrijske bolesti, infektivne bolesti, tumore i druge teže bolesti. Temeljnu bolest ili problem pogoršavaju kronični stres, uporaba alkohola i pušenje.
Humana reprodukcija
Cilj svih postupaka u liječenju neplodnosti je stvaranje pogodnih uvjeta i sredine za spajanje spolnih stanica, spermatozoida i jajne stanice, uspješno začeće, uspješnu trudnoću i porođaj djeteta.

Ostali uzroci neplodnosti

Objavljeno: 4. veljače 2013., Datum zadnje izmjene: 15. veljače 2013.
Ostali uzroci neplodnosti | Lijekovi, droge, opojna sredstva i plodnosti | FAQ - Hiperprolaktinemija

Opće loše zdravlje

Razlozi koji mogu voditi nastanku bračne neplodnosti iz ove kategorije obuhvaćaju prekomjernu tjelesnu težinu (>20%) ili pothranjenost (<10%), smetnje u funkciji štitnjače, dijabetes melitus, smetnje u funkciji nadbubrežne žlijezde, bubrežne bolesti, neurološka oboljenja (uključivo procese koji zahvaćaju hipofizu), psihijatrijske bolesti, infektivne bolesti, tumore i druge teže bolesti. Temeljnu bolest ili problem pogoršavaju kronični stres, uporaba alkohola i pušenje.

Imunološki uzrok

Razvitak protutijela na spermije, bilo u ženskog ili muškog partnera može biti razlogom bračne neplodnosti. Takva protutijela imobiliziraju spermije i na taj način onemogućuju kontakt s jajašcem. Pojava serumskih protutijela u žena protiv sjemenskih sastojaka partnera nalazi se u oko 10% neplodnih parova. Pritom se radi o antigenima krvne plazme i ejakulata, a manje o antigenima spermija.

Za dokazivanje imunološkog uzroka neplodnosti služe postkoitalni test (PCT) i drugi testovi za dokazivanje prisutnosti protuspermalnih protutijela. U liječenju neplodnosti imunološkog uzroka koriste se metode potpomognute oplodnje.

Nepoznati uzroci

Ukoliko se i nakon potpune dijagnostičke obrade bračnog para, niti kod jednog bračnog partnera ne može uočiti nikakva nepravilnost, odnosno u onim slučajevima gdje su muškarac i žena potpuno zdravi, ali potomstva nema - govorimo o nepoznatom uzroku bračne neplodnosti ili idiopatskoj neplodnosti.

Uz sva saznanja i tehniku današnja ginekologija nije u mogućnosti odgovoriti na pitanje koji je uzrok neplodnosti nekih parova. Kao i kod imunološkog uzroka, u slučajevima nepoznatog uzroka bračne neplodnosti, bračnom paru se savjetuju metode potpomognute oplodnje.

Psihički uzroci

Nije dokazan niti jedan izravni psihički uzrok koji bi se mogao okriviti za neplodnost, no dokazano je da psihička stabilnost i vjera u uspjeh liječenja neplodnosti dovode do cilja. Ipak, na osobnoj razini mnoge žene ne ostanu u drugom stanju iz straha od svega onoga što će dijete zahtijevati od njih.

Mnoge žene koje se bore s neplodnosti rade dvostruko radno vrijeme na tjedan, i iscrpljene su, i u ovom stanju pokušavaju ostvariti trudnoću - kao diplomski rad ili doktorsku disertaciju. Na isti način pretjerana usredotočenost na začeće kao cilj može imati za posljedicu prerano sazrijevanje jajašaca koja nisu spremna za oplodnju.

Niz drugih svakodnevnih sukoba kao što su nemogućnost zadovoljenja vlastitih potreba, osjećaj nedostatka kontrole nad životom, nezadovoljstvo izazvano poslom ili onime što posao ili poslovna karijera predstavljaju mogu utjecati na plodnost.

Dr.Christiane Northrup u svojoj knjizi Žensko tijelo, ženska mudrost (Women's bodies, women's wisdom) piše: "Začeće djeteta je čin primanja, a ne maraton koji se može uprogramirati u vaš dnevni raspored". Unutarnji sukob vezan uz trudnoću, porođaj, brigu oko djece ili ograničenja koja bi djeca mogla nametnuti kada se pojave može imati za posljedicu neplodnost.

U svim ovim slučajevima prije nego se odlučite za metode umjetne oplodnje, svakako potražite savjet psihoterapeuta ili psihoanalitičara. Razrješenje unutrašnje napetosti često će biti dostatno za uspostavljenje prirodne ravnoteže koja može omogućiti začeće, a ukoliko do njega uz psihoterapijsku podršku i ne dođe, sagledavanje i oslobađanje unutarnjih sukoba igrati će značajnu ulogu u konačnoj uspješnosti liječenja neplodnosti.

dr.Vesna Harni
Literatura