Prehrana i miomiMiomi i prehrana. Prehrana kod mioma. Budući da su miomi "estrogen-ovisni" tumori, sve što mijenja razinu estrogena u krvi može utjecati na rast mioma. Postoje mnogobrojni znanstveni dokazi o porastu razine estrogena kod prehrane bogate masnoćama i siromašne biljnim vlaknima. Otuda je prirodno snižavanje estrogena posebnim načinom prehrane i tjelovježbom, prva linija obrane protiv rasta mioma.
Kontakt Forum RSS
Lifestyle
U svijetu gdje tempo života postaje sve brži, sve više stresa i napetosti koje donosi svakidašnjica, predstavlja opasnost i prijetnju razvoju pojedinca i društva. Posljedica nepravilnog načina prehrane je povećanje broja oboljelih od tumora, kao i veća učestalost drugih kroničnih bolesti.

Prehrana i miomi

Datum zadnje izmjene: 7. siječnja 2017.




Miomi spadaju u estrogen-ovisne tumore, što znači da estrogeni potiču njihov rast, a time i pojavu subjektivnih tegoba što izravno utječe na način liječenja.

Miomi veći od 6 cm, kao i tzv. simptomatski miomi - miomi koji su uzrok prije svega obilnih, nepravilnih, neočekivanih i učestalih krvarenja s anemijom i bolova u trbuhu uslijed pritiska na susjedne organe, predstavljaju indikaciju za operativnu terapiju.

Otuda se u asimptomatskoj fazi, a kako su miomi ovisni o razini estrogena potiče prehrana koja će uravnotežiti estrogene i smanjiti njihovu dominaciju, jer sve što mijenja razinu estrogena u krvi utječe na rast mioma.

Postoje mnogobrojni znanstveni dokazi da prehrana bogate masnoćama i siromašna biljnim vlaknima dovodi do porasta mioma, dok je prirodno snižavanje estrogena posebnim načinom prehrane i tjelovježbom, prva linija obrane protiv rasta mioma.

Studija talijanskih znanstvenika koji su pratili prehranu kod 843 žene s mioma i 1,557 ispitanica iz kontrolne skupine, pokazala je da žene s miomima jedu 70% više crvenog mesa, 30% više šunke, 50% manje povrća i 20% manje voća, što navodi na zaključak da je nastanak mioma povezan s prehranom bogatom crvenim mesom i šunkom, dok povećani unos zelenog povrća ima zaštitni učinak.

Otuda je preporuka za prehranu žena koje imaju miom/miome i nastoje smanjiti njihovu veličinu, ili pokušavaju barem spriječiti njihov daljnji rast, prije svega uravnotežena zdrava prehrana, najbolje vegetarijanskog tipa.

Od ogromnog značaja kod mioma je koristiti hranu s obiljem biljnih vlakana.

Osjećaj napuhnutosti, smanjenje intenziteta krvarenja, kao i čak smanjenje veličine mioma često su rezultat zamjene prehrane bogate masnoćama i bjelančevinama (s puno sladoleda, crvenog mesa i sira) s prehranom u kojoj masnoće imaju malen udio, a koja obiluje u biljnim vlaknima.

Široki program prehrane i promjena životnih navika usmjerenih na smanjenje previsokog estrogena, osigurava ono što je potrebno organizmu u borbi protiv mioma ili barem u borbi protiv njihovog daljnjeg napredovanja.


 VEGETARIJANSKA
PREHRANA

URAVNOTEŽENJE
EIKOZANOIDA


POTICANJE
IMUNITETA


DETOKSIFIKACIJA
JETARA


VITAMINSKE
NADOPUNE




Dosadašnja iskustva ukazuju da popratni učinci takvog programa osiguravaju ne samo dobro opće osjećanje već i regulaciju tjelesne težine, što je od koristi u cjelovitom pristupu problemu mioma:

  1. Detaljna raščlamba subjektivnih tegoba i kliničkih simptoma, želje za očuvanjem maternice i rađanjem, općeg zdravstvenog stanja uz ginekološki i ultrazvučni pregled te određivanje broja, veličine i sijela mioma, kako bi se na relaciji liječnik-pacijent zajednički mogla planirati terapija: "watch and wait" pristup, medikamentozno liječenje, radiološke metode, operativni zahvat.
  2. Istraživanje funkcije štitnjače: određivanje razine hormona TSH i (f)T4 u krvi, po potrebi nadomjestna terapija.
  3. Redukcija stresa smanjuje ishemijske promjene u maloj zdjelici koje se registriraju kod 80% žena s mioma.

    Nasuprot tomu, tehnike opuštanja – "mind-body" tehnike ispoljavaju povoljan učinak na kardiovaskularni, endokrini i reprodukcijski sustav, a eliminacija neurotičkih simptoma usporava i/ili dovodi do smanjenja rasta mioma.
  4. Pravilna prehrana koja podrazumijeva vegetarijansku kuhinju, uz obilje povrća i cjelovitih žitarica bogatih biljnim proteinima i biljnim vlaknima.

    Preporuke vrijede osobito za proso, heljdu, zob, ječam i smeđu rižu, soju i namirnice od soje, korjenasto povrće, kao i svakodnevni unos malih količina mahunarki i grašastog povrća.
  5. Antioksidativni vitamini i minerali: vitamin E 400 IU/dan, vitamin C s bioflavonoidima 1 g; vitamin A 5.000 – 10.000 IU; cink 25-50 mg, selen 30-80 mg i koenzim Q 30-100 mg.

    Lipotropici za poboljšanje ekskrecijske funkcije jetre: kolin i inozitol u dozi od 1.000 mg, metionin 500 mg i neesencijalne aminokiseline: L-ornitin i L-aspartat u dozi od 500 mg/dan, redovita tjelovježba, ljekovito bilje: sjedeće kupke u vrkuti i stolisniku, preparati konopljike i patuljaste palme u borbi protiv hiperestrogenemije, čaj od rusomače kod obilnih krvarenja, maslačak, čičak i artičoka za poboljšanje metaboličke funkcije jetre i "čišćenje" tijela od viška estrogena.




dr.Vesna Harni


Literatura