Datum zadnje izmjene: 06. 04. 2024.

Iako je neka "off-label" uporaba lijekova opravdana, upotreba testosterona za nespecifične simptome starenja nije. Korištenje testosterona za liječenje starijih muškaraca sa smanjenom energijom, smanjenom snagom, slabim libido, erektilnom disfunkcijom, poremećajima raspoloženja, poremećajima spavanja ili slabim pamćenjem je neprimjeren jer simptomi ne koreliraju s razinama testosterona.

Uporaba testosterona nije se pokazala učinkovitom u kliničkim ispitivanjima, te neprimjerena uporaba testosterona nije sigurna. Mnogi nespecifični simptomi tretirani testosteronom se javljaju zbog normalnog starenja ili patologije za koju postoje učinkovitije, sigurnije terapije. Na primjer, depresija se treba liječiti antidepresivima a ne testosteronom, a poremećaj erekcije se prikladno liječi inhibitorima fosfodiesteraze. Sustavni pregled 40 studija je pokazao samo slabe korelacije između niske razine testosterona i bilo kakvih simptoma.

Simptomi povezani s niskim testosteronom također su povezani s kroničnim bolestima, psihogenim faktorima i uporabom lijekova. Na primjer, disfunkcija erekcije je povezana s dijabetesom, vaskularnom disfunkcijom i neurološkim oštećenjem - sve što je uobičajeno kod starijih muškaraca. Iako postoji više od 100 studija za testosteronsku terapiju, postoji malo dokaza da testosteron utječe na bilo kakve simptome. Dokazi iz randomiziranih kontroliranih pokusa i sustavni pregled našeg tima su pokazali da testosteron ne podiže fizičku snagu, raspoloženje, mozak ili kardiovaskularno zdravlje.

Nedavni niz studija s testosteronom koji je uključivao muškarce s 65 ili više godina s testosteronskom razinom u serumu nižoj od 275 ng po mL (9,5 nmol po L) je utvrdio da lokalna terapija testosteronom tijekom jedne godine poboljšava gustoću kostiju i anemiju, ali ne utječe na pamćenje. Dokazi o seksualnoj funkciji su različiti. Od 47 studija, 24 nisu dokazale korist testosterona u odnosu na placebo na bilo kojoj krajnjoj točki seksualne funkcije. Iako je 23 studije dokazalo koristi na najmanje jednoj krajnjoj točki, većina krajnjih točaka su bile negativne. Oko pola (16 od 31) studija o erektilnoj disfunkciji je pronašlo beneficije.

Razine testosterona variraju po satu, dnevno, tjedno i sezonski. Nema pouzdanih dokaza da podizanje razine testosterona sprječava ili tretira bilo koju bolest. Iako mnoge osobe s kroničnim bolestima imaju niske razine testosterona, mnogo je vjerojatnije da će biti posljedica, a ne uzrok kronične bolesti. Naš sustavni pregled nije našao nikakve dokaze o koristi za bilo kakve kliničke krajnje točke kardiovaskularnih bolesti. Iako su studije ponekad našle korist za marker kardiovaskularnih bolesti, kliničke krajnje točke su važnije, dok se dokazi moraju promatrati kao cjelina.

Štetni učinci testosteronske terapije su razlog za zabrinutost. Testosteron može povećati stopu raka prostate, a također je povezan s tromboembolijskim događajima, osobito kod osoba s trombofilija-hipofibrinolizom. Testosteron vjerojatno povećava rizik od kardiovaskularnih bolesti, osobito ubrzo nakon početka liječenja. Uočeno je da su dugoročne opservacijske studije koje nisu pokazale povećane kardiovaskularne rizike cenzurirale kratkoročne događaje.

Studije testosterona i kardiovaskularnog rizika su nedavno dobile pozornost. Jedan pokus je utvrdio da je u podskupu od 170 muškaraca (srednja dob 71,2 godine, a polovica s teškom aterosklerozom) testosteronsko liječenje značajno povećalo nekalcificirani volumen plaka tijekom godine u usporedbi s placebom, mjereno koronarnom kompjutorskom tomografskom angiografijom. Ovo nije dobar znak jer ukazuje na povećani rizik od kardiovaskularnih bolesti. S druge strane, nedavna retrospektivna kohortna studija unutar integriranog sustava za pružanje zdravstvene skrbi je pokazala da muškarci stariji od 40 godina s nedostatkom androgena kojima su ikada bili propisani bilo koji oblici testosterona imaju smanjeni rizik od kardiovaskularnih događaja (kompozitna krajnja točka akutni infarkt miokarda, koronarna revaskularizacija, nestabilna angina, moždani udar, prolazni ishemijski napad i iznenadna srčana smrt) tijekom medijana praćenja od 3,4 godine.

Međutim, ovo nije bio randomizirano ispitivanje, a korist se ne može dokazati u opservacijskim istraživanjima. Moguće je da su liječnici propisivali testosteron zdravijim muškarcima ili izbjegavali propisivanje testosterona kod muškaraca s komorbiditetima. Postoji presedan kod davanja hormonske terapije u menopauzi - činilo se da desetke promatranih studija pokazuju da hormoni smanjuju rizik od kardiovaskularnih bolesti, no Ženska zdravstvena inicijativa, dugoročna, financirana sa strane države, randomizirana kontrolirana studija, je pokazala da hormonska terapija zapravo povećava kardiovaskularni rizik.

Tituliranje normalnih starijih muškaraca kao "hipogonadnih" koji trebaju hormonsko liječenje je usko povezano s društvenom konstrukcijom menopauze kao bolesti u drugom dijelu 20. stoljeća. Proizvođači estrogena su plaćali liječnike da uvjere svoje pacijentice da su u menopauzi u stanju hormonskog nedostatka. Uvjerenje da sve žene u menopauzi trebaju uzimati estrogen traje desetljećima i štetno je za mnoge bolesnice. Propisivanje hormona u 2002.g. je palo nakon Ženske inicijative za zdravlje žena jer je pokazalo da su rizici veći od koristi, a istovremeno su pale stope karcinoma dojke u svakoj zemlji s registrom raka dojke.

Pravi nedostatak testosterona treba tretirati testosteronom. Klinefelterov sindrom, bolesti hipofize ili hipotalamusa, hiperprolaktinemiju ili izlaganje zračenju mogu uzrokovati nepotpuni seksualni razvoj, frakture kostiju kod malih trauma, neplodnost i valunge. Međutim, većina bolesnika koja uzima testosteron liječi normalne simptome starenja. Budući da je dijagnostika upitna, a prednosti nisu uvjerljivi, rizici testosterona, od kojih neki mogu biti opasni po život, nisu za zanemariti.

Am Fam Physician. 2017;96(7):428-430.

Novosti - Sve