Uravnoteženje eikozanoidaUravnoteženje eikozanoida. Nekolika istraživanja pokazala su mogućnost utjecaja promjene količine i vrste masnih kiselina u prehrani na stvaranje različitih eikozanoida. Višak prostaglandina F2alfa i manjak prostaglandina E, biokemijski je temelj stanja odgovornog za nastanak mnogobrojnih ginekoloških tegoba i prirodna posljedica pojačane izloženosti stresu i neuravnotežene prehrane.
Kontakt Forum RSS
Lifestyle
U svijetu gdje tempo života postaje sve brži, sve više stresa i napetosti koje donosi svakidašnjica, predstavlja opasnost i prijetnju razvoju pojedinca i društva. Posljedica nepravilnog načina prehrane je povećanje broja oboljelih od tumora, kao i veća učestalost drugih kroničnih bolesti.

Uravnoteženje eikozanoida

Datum zadnje izmjene: 7. siječnja 2017.




Eikozanoidi su tvari iz obitelji biološki aktivnih spojeva koji nastaju metabolizmom višestruko nezasićenih masnih kiselina s 20 (eikoza) ili 22 (dokoza) ugljikovih atoma, koje su pohranjene u membranskim fosfolipidima.

Zajednički prethodnik eikozanoida je arahidonska kiselina, koja se oslobađa iz fosfolipida stanične membrane ili se unosi prehranom, a nastaje iz linolenske kiseline.

Oksidacija arahidonske kiseline može ići u tri pravca: ciklooksigenazni put, lipoksigenazni i epoksigenazni put.

Ciklooksigenaznim putem nastaju ciklični endoperoksidi - prostaglandini, tromboksani i prostaciklini, čija je ravnoteža odgovorna ne samo za stanje glatke muskulature (kontrakcija/relaksacija) i osobito protok krvi (spazam krvnih žila, sklonost trombozi), nego su i dijelom gotovo svih staničnih procesa koji se odvijaju u tijelu.

Nekolika istraživanja pokazala su mogućnost utjecaja promjene količine i vrste masnih kiselina u prehrani na stvaranje različitih eikozanoida.

Višak prostaglandina F2alfa i manjak prostaglandina E, biokemijski je temelj stanja odgovornog za nastanak mnogobrojnih ginekoloških tegoba i prirodna posljedica pojačane izloženosti stresu i neuravnotežene prehrane.

Prehrana koja uravnotežuje metabolizam eikozanoida obuhvaća slijedeće točke:

  • Smanjenje unosa rafiniranih ugljikohidrata:

    Prehrana sastavljena uglavnom od rafiniranih namirnica - rafinirani ugljikohidrati i rafinirani šećeri: kruh i peciva od bijelog brašna, bijeli šećer, keksi, kolači i drugi slatkiši koji sadrže djelomično i hidrogenizirane biljne masti ili zasićene masne kiseline, podržava i potiče hormonske poremećaje na svim razinama.

    Od najvećeg je značaja utjecaj na porast razine hormona gušterače inzulina i glukagona čija se razina smanjuje.


     VEGETARIJANSKA
    PREHRANA

    URAVNOTEŽENJE
    EIKOZANOIDA


    POTICANJE
    IMUNITETA


    DETOKSIFIKACIJA
    JETARA


    VITAMINSKE
    NADOPUNE




    Visoki inzulin potiče skladištenje masti, a povećava i sintezu arahidonske kiseline, koja se nakuplja u i oko unutarnjih trbušnih organa. Masno tkivo nije inertno skladište energije. Ono je hormonalno aktivno i indirektno djeluje na upalu.

    Visok inzulin također povećava proizvodnju proupalnih citokina interleukina IL-6. Ako ste preuhranjeni i tijelo vam je oblika jabuke, u vašem tijelu tinja tiha upala.

Klinička su istraživanja primjenom kompjutorske regulacijske termografije pokazala patološki obrazac preraspodjele topline u području trbuha kod pacijentica s kroničnim bolovima u trbuhu i dismenorejom.

Izostavljanje makar i samo jednog obroka "procesirane hrane" tijekom četiri tjedna ili dulje rezultiralo je znatnim poboljšanjem ne samo subjekitvnih tegoba, već i boljim termografskim nalazom.

  • Izbjegavanje izvora transmasnih kiselina ili hidrogeniziranog biljnog ulja kao što su margarin i biljna mast, koji potiču proizvodnju prostaglandina F2alfa.

    Sve do početka ovog stoljeća svako ulje je bilo manje ili više zdravo, ovisno isključivo o prisutnim masnim kiselinama u njemu.

    Nakon ubrzanog tehnološkog razvitka, "zdravlje" ulja postalo je ovisno i o broju "postupaka poboljšavanja".

    Naime, u proizvodnji se koriste mnogobrojni postupci tipa zagrijavanja ulja, potom tiještenja na visokim temperaturama, odbojavanja, dezodoriranja i sl., koji mijenjaju prirodnu strukturu masnih kiselina, "CIS oblik", u neprirodni "TRANS" oblik koji ljudski organizam ne može iskoristiti.

    Hidrogenirana biljna ulja su razvijana kao alternativa zasićenim životinjskim mastima i tropskim uljima korištenim pri prženju i pečenju. Rezultat je masnoća manje podložna oksidaciji.

Transmasne kiseline prisutne su u svoj rafiniranoj i prerađenoj hrani, kao i u polugotovoj hrani, a ove kiseline i hidrogenizirana ulja dovode do nedostatka esencijalnih masnih kiselina, pada imuniteta, pretilosti, pojavi dijabetesa, povišenog kolesterola.

  • Prestanak potrošnje mesa i jaja:

    Crveno meso kao što je junetina, govedina, svinjetina, janjetina, perad, i mliječne proizvode poput sladoleda, svježeg sira i jogurta potrebno je potpuno izbjegavati.

    Točan razlog štetnog djelovanja ovih namirnica na nastanak "estrogen-ovisnih" oboljenja kao što su PMS, dismenoreja, miomi, endometrioza i mastopatija, nije poznat.

    Pretpostavlja se kako uporaba hormona rasta za stoku, antibiotika ili pesticida u prehrani krava može interferirati s metabolizmom ženskih spolnih hormona u crijevima, utjecaj na crijevnu floru i upliv u enterohepatičku recirkulaciju estrogena.

Osim toga crveno meso i žumanjak jajeta bogati su izvor arahidonske kiseline, koja je polazna tvar u nastanku prostaglandina F2alfa, kao što je i izvor zasićenih i transmasnih kiselina koje djeluju na isti način.

U prilog ovoj pretpostavci ide i zapažanje kako organski proizvedeno mlijeko ne djeluje štetno na tkivo maternice ili grudi. Idealna zamjena za mlijeko i mliječne proizvode su sojino mlijeko i sojini proizvodi.

Osim što osigurava velike količine visoko kvalitetnih bjelančevina, soja sadrži i obilje biljnih vlakana i fitoestrogena, a osim toga dobar je izvor minerala: kalcija, željeza, magnezija i fosfora, te vitamina B skupine.

Danas se u većini trgovina može nabaviti tofu, sojino mlijeko, vegetarijanski namazi, vegetarijanski hamburgeri i salama.


dr. Vesna Harni


Literatura