GonorejaGonoreja - triper (neisseria gonorrhoe). Gonoreja, ranije vrlo česta spolna bolest, javlja se u 0.1 - 0.5% svih ginekoloških pacijentica. Unatoč rijetkoj pojavi spada u najčešće genitalne kontaktne infekcije i gotovo je pandemijski rasprostranjena, kako u industrijskim tako i u zemljama u razvoju. Spada u klasične spolno prenosive bolesti i podliježe obveznoj prijavi. Iako se računa sa smanjenjem rizika nastanka ove infekcije od uvođenja AIDS kampanje za najmanje 50%, gonoreja je i dalje veoma raširena u populaciji adolescenata, promiskuitetnih, kao i homoseksualnih osoba.
Ginekologija
Brojni znanstvenici istražuju uzroke, a drugi nastoje pronaći brzu i učinkovitu pomoć za liječenje ginekoloških oboljenja. Većina njih usmjerena je na tjelesne smetnje, dok je manje učinjeno na razjašnjenju psiholoških mehanizama povezanih s ovim tegobama.

Gonoreja

Datum zadnje izmjene: 6. siječnja 2017.

Gonoreja ili triper, ranije vrlo česta spolna bolest, javlja se u 0.1 - 0.5% svih ginekoloških pacijentica. Unatoč rijetkoj pojavi spada u najčešće genitalne kontaktne infekcije i gotovo je pandemijski rasprostranjena, kako u industrijskim tako i u zemljama u razvoju.

Uzročnik gonoreje je gonokok, gram-negativni aerobni diplokok, mikroorganizam koji živi u spolnim organima i prenosi se gotovo isključivo spolnim putem.

Rizik nastanka infekcije se procjenjuje na 30% kod jednog spolnog odnosa. Vrijeme inkubacije je 2 - 6 dana.

Bolest se može prilikom porođaja prenijeti na novorođenče, što može imati za posljedicu gonokoknu upalu očnih spojnica i vjeđa u novorođenčeta. Česte su udružene infekcije s klamidijom.

Simptomi

Gonoreja je akutna infektivna bolest koja zahvaća prije svega sluznicu uretre, cerviksa, rektuma, ždrijela i oka.

Za razliku od većine spolno prenosivih bolesti, pogađa u prvom redu muškarce. Očituje se jakim pečenjem pri mokrenju, mutnom mokraćom, jakim bolovima i gnojnim iscjetkom.

U žena su simptomi slabije izraženi i javljaju se postupno. U nekim se slučajevima javlja tek neznatna bol i pečenje pri mokrenju.

S javljanjem upalnih promjena cerviksa nastaje pojačani žućkasto-zelenkasti gnojni iscjedak, guste konzistencije. Širenju infekcije pogoduju mjesečnica, intrauterini uložak (spirala), kao i zahvati na materištu (pobačaj).

Ukoliko su prilikom širenja infekcije zahvaćeni jajovodi, nastaju bolovi i nelagoda u donjem dijelu trbuha, koji mogu biti praćeni pojačanim vaginalnim iscjetkom, bolovima kod spolnog odnosa, općim lošim osjećanjem, mučninom ili povraćanjem, nepravilnim krvarenjima, kao i povišenom temperaturom (PID - pelvic inflammatory disease).

Kod duljeg trajanja infekcije i daljnjeg širenja bakterija nastaju upala zglobova, pri čemu je prije svega zahvaćen zglob koljena, generalizirani osip i vrlo rijetko upala moždanih ovojnica, perihepatitis ili endokarditis.

U postavljanju dijagnoze gonoreje, najčešće nije dovoljan samo ginekološki pregled. Gonokoki se veoma rijetko mogu prikazati u nativnom preparatu pri mikroskopskom pregledu. U sumnjivim slučajevima uzimaju se brisevi i radi kultura bakterija, rjeđe imunofluorescentni test ili indirektni test hemaglutinacije.

Liječenje

Odlučujući značaj u prekidu prirodnog tijeka i nastanka komplikacija gonokokne infekcije igra rana dijagnostika i rano liječenje. U liječenju gonokokne infekcije primjenjuje se antibiotska terapija u obliku kapsula, tableta ili injekcije.

Uobičajena je "single shot" terapija: jednokratna primjena visoke doze penicilina od 2.4 Mio IE ili spektinomicina u dozi od 2 g.

Kod rezistentne infekcije ili penicilinske preosjetljivosti primjenjuje se ceftriakson, također kao "single-shot" u dozi od 125 mg. Nužno je liječenje partnera, a preporuka je načiniti kontrolne briseve u oba partnera, prvo tjedan dana i potom 6 tjedana po završetku terapije. Nepravilno liječenje ili izostanak liječenja ima slične posljedice kod oba spola: u muškaraca neprohodnost sjemevoda, a u žena neprohodnost jajovoda. Kao posljedica može se javiti neplodnost.

U liječenju gonokokne infekcije nema alternativnih mogućnosti. Nepravilno liječenje ili izostanak antibiotske terapije mogu imati previsoku cijenu za oba partnera. Kako se u liječenju koriste visoke doze antibiotika, preporučuje se obratiti pozornost na prehranu, i regeneraciju vaginalne flore.

Kao i uvijek kod antibiotskog liječenja, preporučuje se povećati unos fermentiranih životnih namirnica i probiotika (kiseli kupus, kiselo zelje, LGG jogurt, acidofil) i smanjiti, odnosno izostaviti unos rafiniranih šećera i ugljikohidrata.

Uzimajte dobre multivitaminske preparate. Izbjegavajte kemijske iritanse, nošenje hulahopki ili tanga gaćica. Ne koristite tampone. Nastavite održavati vaginalnu sluznicu zdravom uz siguran i zaštićeni spolni odnos. Pridržavajte se pravila o uporabi kondoma: Porazgovarati o toj temi prije nego što se vaš partner uzbudi.

Literatura