Prehrana u trudnoćiU trudnoći vrijede gotovo ista pravila za prehranu kao i izvan trudnoće: punovrijedna i raznovrsna prehrana , prehrana bogata vitaminima i mineralima, šećer i masnoća u što manjim količinama, kuhinjska sol štedljivo, proizvodi od cjelovitih žitarica svakodnevno i ne pušiti. U trudnoći osobito obratiti pozornost na sljedeće stvari: ne uzimati alkohol, tekućina u dovoljnim količinama, ne jesti svježe meso (opasnost toksoplazmoze), ne piti nekuhano mlijeko i proizvode nekuhanog mlijeka (opasnost od listerioze).
Kontakt Forum RSS
Trudnoća
U slučaju oplodnje, mijenjaju se osjećaji žene, ona priprema gnjezdašce za dijete, u kojem sve mora biti na svom mjestu.

Prehrana u trudnoći

Datum zadnje izmjene: 17. listopada 2017.

      


Navike u prehrani i piću određuju naše zdravlje daleko izravnije nego što smo ranije pretpostavljali. Osobitu vrijednost i značaj dobiva prehrana u trudnoći.

Temeljna pravila za prehranu u trudnoći obuhvaćaju jednake vrijednosti kao i izvan trudnoće:
  • Punovrijedna i raznovrsna prehrana.
  • Prehrana bogata vitaminima i mineralima.
  • Šećer i masnoća u što manjim količinama.
  • Kuhinjska sol štedljivo.
  • Proizvodi od cjelovitih žitarica svakodnevno.
  • Ne pušiti.



 ŽIVOTNI STIL 



PREHRANA

TJELOVJEŽBA


TEGOBE
U TRUDNOĆI
   



U trudnoći je osobito potrebno obratiti pozornost na sljedeće stvari:
  • Ne uzimati alkohol.
  • Tekućina u dovoljnim količinama.
  • Ne jesti svježe meso (opasnost toksoplazmoze).
  • Ne piti nekuhano mlijeko i proizvode nekuhanog mlijeka (opasnost od listerioze).

Za vrijeme trudnoće potrebe u kalorijama i hranjivim tvarima jedva da se povećavaju. Od 4. mjeseca trudnoće potrebno je unositi svega 200 - 300 dodatnih kalorija na dan. Ukupna količina unesenih namirnica ne treba rasti, osobito ne treba jesti za dvoje.

Prednost dajte namirnicama siromašnim u kalorijama, a bogatim u vitaminima i mineralnim tvarima (povrće, voće, krumpir, cjeloviti proizvodi žitarica, posno meso i riba, mliječni proizvodi).




 TEMELJNA NAČELA
PREHRANE


PRIRAST TEŽINE
U TRUDNOĆI



DIJETA
1,800 KCAL



VEGETARIJANSTVO
U TRUDNOĆI



VITAMINSKE 
NADOPUNE 







Dozvoljeni prirast tjelesne težine trebao bi se kretati između 11 i 15 kg.

Vrlo je bitan ravnomjeran raspored obroka. Izbjegavajte dulje periode gladovanja tijekom dana. Doručkujte dovoljno! Ne zaboravite male užine!
Samo jedan topli obrok dnevno s krumpirom, povrćem ili salatom te komadićem mesa ili ribe pokriti će sigurno dnevne potrebe u hranjivim tvarima.

Uporabom jodirane soli možete spriječiti manjak joda. Dovoljan unos joda osigurat ćete redovnim unosom morske ribe i mlijeka.

Unos balastnih tvari (produkti cjelovitih žitarica, povrće) pomoći će protiv zatvora koji često nastupa u trudnoći.

Dnevni unos tekućine trebao bi iznositi između 1 - 1.5 litre. Povoljno djeluju mineralne vode kao i voćni, te biljni čaj bez šećera. Izbjegavajte jaku kavu, jak čaj, gazirane i zaslađene napitke.



Praktični savjeti

Mlijeko, mliječni proizvodi

Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
 Bjelančevine
  • Od 1. - 6. mjeseca trudnoće 400 - 500 ml/dan punomasnog mlijeka i 20 - 30 g sira
  • Od 7. - 9. mjeseca trudnoće 500 - 600 ml/dan punomasnog mlijeka i 50 g sira
 


  • Pasterizirano punomasno mlijeko, jogurt, kefir, kiselo mlijeko (3,5 % masti)
  • Masni sir (Gouda, Edamer): osobito bogati kalcijem

  • Obrano mlijeko: manjak vitamina topljivih u mastima (A,D,E,K)
  • Voćni jogurt, gotovi mliječni deserti, kakao (šećer u visokim količinama, nizak sadržaj vrijednih masnoća)
  • Svježi sir i kvark (relativno siromašni kalcijem)
 Minerali
Vitamini



Jaja

Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
 Bjelančevine
2-3 jaja tjedno

domaća jaja

Obratiti pažnju na dodatak jaja jelima i kolačima! Uračunajte ih u tjednu upotrebu!
Rijetki elementi
Vitamini
A, B2, D




Meso i mesni proizvodi

Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
 Bjelančevine
Dnevno 100 -  120 g (1 mala šnicla = oko 100 g)


  • Sve vrste posnih mesa.
  • U svinjskom mesu: vitamin B1, u telećem i živinskom mesu: cink

Domaće kobasice: sadržaj masnoće oko 50%
Minerali:
željezo, cink i bakar
Vitamini
osobito B1 i B6


Teleća jetra: Britanska istraživanja ukazuju da jetra prosječno sadrži na 100 g 13 - 39 g vit. A (44.000-130.000 IE). Embrionalna oštećenja mogu biti izazvana u I tromjesečju trudnoće pri unosu od 25.000-40.000 IE vitamina A/dan. Ova doza se dostiže već kod unosa 10 g telećih jetara/dan Sirovo (tartar!) ili polu-pečeno (steak!) meso ne jesti. Izbjegavajte pohanje, mrvice upijaju masnoću!



Kruh


Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
Balastne tvari

  • 3-4 kriške kruha na dan (=oko 150 g)
  • Svaki drugi dan porcija zobenih pahuljica (30 - 40 g = 3-4 velike žlice)



  • Kruh i produkti od cjelovitih žitarica
  • Zobene pahuljice, pahuljice od cjelovitih žitarica


  • Bijeli kruh
  • Tost
  • Kifle i žemičke
Rijetki elementi
Vitamini
B1 i B6, folna kiselina



Krumpir


Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
Bjelančevine

Dnevno 3 krumpira srednje veličine (oko 150-200 g)




Kuhani krumpir
Krumpir pire
Knedle ili njoki od krumpira



  • Pommes frites
  • Zapečeni krumpir ili krumpir pripravljen na masnoći (veće količine manje - vrijednih masnoća)

Balastne tvari
Vitamini
B1,B2 i rijetki elementi



Riba


Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
Bjelančevine
Svaka 2 tjedna 1-2 porcije ribe (oko 150-200 g)




Morska riba, osobito bogata u jodu




Heringa, makrele i jegulje: visok sadržaj masnoće


Jod

Po mogućnosti ribu ne pohati!


Masti


Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
Maslac: vitamini topljivi u mastima A, D, E, K 

Dnevno oko 30 g maslaca/margarina i oko 10 g ulja (1 velika žlica)




Uobičajene vrste maslaca i margarina, ulje suncokreta: visok sadržaj linolne kiseline, ulje od žitnih klica



  • Masti: nizak sadržaj vitamina topljivih u mastima, kao i linolne kiseline
  • Nevidljive masti: u kobasicama (trajna, kao i domaća kobasica), majonezi, kod prženja (pommes, čips), u kolačima (lisnato tijesto) i slatkišima.

Margarin: vitamini A, D, E, K, linolna kiselina



Praktični savjet: Maslac upotrijebiti kao namaz, za kuhanje i pečenje uzmite margarin ili maslinovo ulje, maslinovo ulje za salatu - ulje ne zagrijavati na visokoj temperaturi zbog gubitka linolne kiseline.



Povrće

Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
Rijetki elementi

100-200 g povrća i 1 porcija svježeg povrća




Paprika, mrkva, sve vrste zelja, špinat, brokula, endivija, poriluk, luk, peršin



Konzervirano povrće (povrće iz limenke ili staklenke)

Balastne tvari
ß-karoten (provitamin A), vitamin C, folna kiselina


Folna kiselina je osobito osjetljiva na visoku temperaturu, stoga povrće nikada ne kuhajte da bude posve mekano! Svaku vrstu povrća dobro oprati prije upotrebe!


Voće


Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
Rijetki elementi

Dnevno: 100-200 g svježeg voća i 1 manja čaša prirodnog soka (svježe cijeđeni sok)





Svježe voće, ovisno o god. dobu, zimi citruse, prirodni sok


  • Grožđe i banane (veoma kalorično voće!)
  • Voćni sokovi i nektari (voda i šećer)
  • Voćni sokovi i nektari (voda i šećer)

Balastne tvari, osobito svježe voće
Vitamini:
folna kiselina, vit.C


Voće je osobito pogodno za male međuobroke, bolje nego kolač ili slatkiš. Voće ili prirodni sok možete po ukusu miješati s mlijekom ili jogurtom. Prije uporabe voće dobro oprati ili odstraniti ljusku.


Tekućina


Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
Održavanje ravnoteže tekućine, kao i funkcije bubrega
1-1.5 l dnevno (uključujući juhe i mlijeko)
Mineralna voda, biljni i voćni čaj bez šećera Sve vrste napitaka s dodacima šećera: voćni sokovi i nektari, cola, fanta, jaka kava, jaki crni čaj



Slatkiši, kolači, sladoled

Vrijedne tvari   Preporučena količina Preporučene namirnice  Namirnice koje se ne preporučuju  
Neželjene kalorije iz finog brašna, šećera i masti!
Po mogućnosti izbjegavati! nema preporuka Bombonijera, čokoladni bomboni, punjene čokolade, gotovi deserti


Šećer koristiti veoma štedljivo! Med nema prednost u odnosu na šećer!

Umjesto slatkiša uzmite svježe voće ili voćnu salatu, malu porciju pahuljica, čašu mlijeka ili čašu prirodnog soka.







dr. Vesna Harni
Literatura