Datum zadnje izmjene: 15. 11. 2023.

Korištenje samostalne estrogenske hormonske nadomjesne terapije nakon ooforektomije ne povećava rizik od raka dojke povezanog s BRCA 1, iako to ne mora biti slučaj i za kombiniranu hormonsku nadomjesnu terapija, koja sadrži i progesteron, kažu istraživači.

Dr. Steven Narod iz Women’s College Hospital u Torontu i kolege su prospektivno istraživali vezu između korištenja hormonske nadomjesne terapije (HNT) i raka dojke povezanog s BRCA1 u 872 BRCA1 nosača mutacije (srednja dob 43,4) u 80 centara iz 17 zemalja. Sve sudionice su podvrgnute profilaktičnoj bilateralnoj ooforektomiji nakon upisa i ispunjavale su upitnik svake dvije godine s detaljnim informacijama o korištenju HNT-e (43% sudionica), menstruacijskom statusu i dijagnosticiranju novog raka dojke. Srednje praćenje je bilo 7.6 godina. Među korisnicima hormonske terapije, 69% je koristilo samo estrogen, 18% je koristilo estrogen i progesteron, 11% je koristilo samo progesteron, a 21% je koristilo drugu formulaciju. Srednje trajanje uporabe hormonske terapije je bilo 3,9 godina.

Kao što je objavljeno u časopisu JAMA Oncology, dijagnosticirano je 92 (10,6%) incidentnih karcinoma dojke, a godišnji rizik od raka dojke je bio 1,4%. Među ženama koje su razvile rak dojke, prošlo je prosječno 4,5 godina između datuma ooforektomije i dijagnoze raka dojke.

Sveukupno, korištenje hormonske nadomjesne terapije nakon ooforektomije nije bilo povezano s povećanim rizikom od karcinoma dojke. Međutim, učinci samo estrogena i kombinacije hormonske terapije bili su različiti. Nakon 10 godina praćenja, kumulativna učestalost raka dojke među ženama koje su koristile estrogensku HNT je bila 12%, u usporedbi s 22% žena koje su koristile estrogen plus progesteron. Za svaku godinu primjene hormonske nadomjesne terapije koji sadrži estrogen (sam ili u kombinaciji s progesteronom), značajno je bilo smanjenje rizika od raka dojke od 8%, ali ne i za HNT koji sadrži progesteron.

Nadalje, kod žena koje su imale ooforektomiju prije 45 godina starosti, svaka godina korištenja hormonske nadomjesne terapije koja sadrži estrogen je bila povezana s značajnim 18% smanjenjem rizika od karcinoma dojke; međutim, svaka godina uzimanja hormonske terapije koja sadrži progesteron je bila povezana s neznatnim povećanjem rizika od 14%. Nije bilo povezanosti između uporabe hormonske nadomjesne terapije i raka dojke među ženama koje su imale ooforektomiju nakon 45. godine života.

"Mislimo da liječnici trebaju izbjegavati davati hormone koji sadrže progesteron ženama s BRCA1 ili BRCA2 mutacijama", rekao je dr. Narod. "Bolje je dati estrogen sam."

Primjena estrogena sigurna u žena s BRCA mutacijom kojima su odstranjeni jajnici

"Postoji teoretski rizik od raka endometrija, ali to nismo vidjeli", rekao je. "Rizik od raka dojke s progesteronom nije toliko velik, ali je bitan, iako se samo estrogen čini siguran."

"Žene bi trebale razmotriti opciju histerektomije u vrijeme ooforektomije ako žele izbjeći rizik od karcinoma endometrija u potpunosti", savjetovao je.

IZVOR: http://dx.doi.org/10.1001/jamaoncol.2018.0211
JAMA Oncol 2018.