Spolno prenosive bolestiSpolno prenosive bolesti predstavljaju drugu najčešću skupinu bolesti u žena između 15 - 45 godina. Najveći problem predstavljaju spolno prenosivi virusi: infekcija s humanim papiloma virusom (HPV) poprimila je epidemijske razmjere, dok se infekcija s herpes virusom povećala pet puta u populaciji adolescenata.
Kontakt RSS
Ginekologija
Brojni znanstvenici istražuju uzroke, a drugi nastoje pronaći brzu i učinkovitu pomoć za liječenje ginekoloških oboljenja. Većina njih usmjerena je na tjelesne smetnje, dok je manje učinjeno na razjašnjenju psiholoških mehanizama povezanih s ovim tegobama.

Spolno prenosive bolesti

Objavljeno: 5. listopada 2017., Datum zadnje izmjene: 17. listopada 2017.

STD - sexually transmitted diseases, predstavljaju drugu najčešću skupinu bolesti u žena između 15 - 45 godina. Učestalost spolnih bolesti u ovoj skupini je oko 10%, a češće se javljaju samo bolesti povezane s trudnoćom (15 - 20%).

Ulcerativne spolne bolesti kao sifilis postale su rijetke, a obolijevanje od gonoreje se u zadnjih 20 godina smanjilo za 95%. Klamidije su jedine spolno prenosive bakterije, koje su i dalje podjednako rasprostranjene u svim dobnim skupinama.

Spolno prenosive bolesti razvijaju se obično pritajeno s dugim asimptomatskim fazama, tako da se u oboljelih ne očituju klinički znaci bolesti, zbog čega nosioci bolesti koji za nju uopće ne znaju, nesvjesno prenose infekciju na druge osobe.

Glavni čimbenici rizika za spolno prenosive bolesti su nedovoljna upućenost, promiskuitet osobito kod nezaštićenog spolnog odnosa, analni spolni odnos, loši socijalni uvjeti kao i loša zdravstvena zaštita.

Osobiti značaj imaju STD u razdoblju adolescencije. Američki znanstvenici upozoravaju da je četvrtina svih STD u dobnoj skupini od 15 - 19 godina, pri čemu najveći značaj ima velika četvorka: klamidija, gonoreja, herpes i HPV.

Glavni razlozi porasta učestalosti spolno prenosivih bolesti u mlađoj populaciji su biološki čimbenik, osobita osjetljivost stanica genitalnog sustava prema infekciji u ovom uzrastu i kulturološko - odgojni čimbenik.

Premda se općenito bilježi porast uporabe kondoma kod mlađih adolescenata, njegova uporaba je i dalje na nezavidno niskoj razini. Većina adolescenata potcjenjuje rizik zaraze. Nerijetko je uporaba kondoma neispravna ili dolazi do prekida njegove uporabe s napredovanjem veze.

Stariji partneri djevojaka i mlađih homoseksualaca često ne podržavaju njihovu želju za uporabom kondoma. Pa čak i kod sasvim ispravne uporabe kondoma, neki se virusi kao što su herpes virus ili HPV mogu prenijeti s mjesta koje kod zaražene osobe nije prekriveno kondomom.

Oralni seks također nije siguran seks, pa iako neće dovesti do neželjene trudnoće, postoji mogućnost prijenosa spolnih infekcija, zbog čega se sve češće viđaju slučajevi oralnog herpesa ili oralne gonoreje.

Spektar genitalnih infekcija u žena ..

obuhvaća osim vaginalne upale (kolpitis ili vaginitis) ili upale vulve (vulvitis) čitav niz oboljenja, koji se osim pojedinačno javljaju i u uzročno-posljedičnoj vezi u različitim kombinacijama.

Upala vrata maternice (cervicitis), upala sluznice maternice (endometritis), kao i upala jajovoda i jajnika (salpingitis / adneksitis) pri tome su veoma često nerazdvojivi kako u etiološkom, tako i u kliničkom odnosno terapijskom pogledu, zbog čega se označuju jednim imenom zdjelična upalna bolest (PID - pelvic inflammatory disease).

PID se javlja s incidencijom od 100 - 200 / 100,000 žena, odnosno u dobu adolescencije: jedna od 8 djevojaka..

Kasno dijagnosticirane i neliječene spolne bolesti mogu imati ozbiljne posljedice. Infekcija može nakon upale jajovoda i jajnika dovesti do stvaranja ožiljkastih promjena, apscesa i začepljenja jajovoda, pri čemu rastu rizici za neplodnost i nastanak ektopične (izvanmaterične) trudnoće.

Rizik od neplodnosti ..

nakon jedne epizode PID iznosi 15%, nakon dvije epizode PID 35% i nakon tri ili više epizoda PID čak 55%. Rizik javljanja izvanmaterične trudnoće nakon PID povećan je 7 - 19 puta. Neke spolno prenosive bolesti poput HPV infekcije mogu izravno utjecati na nastanak karcinoma cerviksa, a nekim spolnim bolestima majka može zaraziti dijete prilikom poroda.

Literatura