| Zadnja izmjena: |
12.1.2006 |
Oštećenja bioloških struktura izazvana
slobodnim radikalima, značajna su u patofiziologiji kardiovaskularnih
i malignih bolesti, dviju skupina bolesti koje se danas svrstavaju
u najčešće uzroke smrti u razvijenim državama. Rezultati mnogih
epidemioloških ispitivanja te kliničkih ispitivanja provedenih
tijekom posljednjih tridesetak godina ukazali su na sponu
između dugotrajnijeg povećanog unosa alfa-tokoferola
i beta-karotena hranom ili nadomjesnim oblicima, i
smanjene oksidacije LDL, odnosno manje smrtnosti od kardiovaskularnih
bolesti. Zato je danas izuzetno veliko zanimanje za moguću
ulogu onih vitamina, koji su prirodni antioksidansi u prevenciji
tih bolesti. Ključni vitamini - antioksidansi su vitamin
C, vitamin E i beta karoten, a njima se pridružuje i selen.
 |
Vitamin E može biti koristan i u liječenju nekih drugih bolesti,
npr. tardivne diskinezije. Isto tako, dodatna terapija kombinacijom
vitamina C i E (vitamin C 1000 mg dnevno, a vitamin
E 400 IU/dnevno između 16. - 22. tjedna trudnoće) pokazala
je svoju učinkovitost u prevencije preeklampsije u trudnica
s povećanim rizikom od nastanka te bolesti, a pozitivno djelovanje
vitamina A (retinoidi i karotenoidi), E (alfa-tokoferol) i
C (askorbinska kiselina) primjećene je u prevenciji nastanka
ateroskleroze, bolesti srca te različitih karcinoma. Zajedničko
u svim navedenim ispitivanjima bila je uporaba pojedinih vitamina
u dnevnim dozama koje prelaze 3 RDA (Recommended Dietary
Allowances - preporučene dnevne količine) te relativno
kratko vrijeme trajanja studije (od nekoliko mjeseci do približno
jedne godine).
Ta istraživanja ipak su predstavljala određenu prekretnicu,
jer se na osnovi njihovih rezultata, vrlo intenzivne strategije
farmaceutskog tržišta i često nekritičkog pisanja o takvim
istraživanjima u dnevnom tisku, prosječnom čitaocu sugeriralo
da dulje uzimanje većih doza antioksidativnih vitamina može
koristiti. Drugim riječima, pronio se glas kako postoji "lijek"
koji liječi najteže bolesti. Posljedično, mnoge zdrave osobe
sada su dobrovoljci koji rabe preparate antioksidansa, pa
je njihovo uzimanje u neprestanom porastu, ne samo u SAD i
Europi, nego i u Hrvatskoj. Prema podacima iz literature,
u SAD je ranih sedamdesetih godina prošlog stoljeća vitaminske
dodatke (antioksidanse i vitamine skupine B) uzimalo oko 20%
populacije, a dvadesetak godina kasnije približno 40%. Pritom
se češće rabe multivitaminski pripravci (7 - 14%), a rjeđe
monokomponentni (vitamin A 1,2%, vitamin C 7,6%, vitamin E
4,1%).
Veću uporabu multivitaminskih preparata za sada
ne prati kontinuirana, precizna i kvalitetna kontrola svih
farmaceutskih formulacija koje su dostupne na svjetskom tržištu
vitamina. Vitaminski dodaci shvaćaju se u SAD prehrambenim
tvarima, a ne lijekovima. Zato američka komisija za lijekove
FDA (Food and drug Administration) ne zahtijeva dokaze
o njihovoj biodostupnosti ili sigurnosti. S druge strane,
ako se uporaba vitamina u svrhu profilakse ateroskleroze il
imaligne bolesti preporučuje kroz dulje vrijeme (godinama?!)
i to u dnevnim količinama koje su jednake ili prelaze vrijednosti
3 RDA, onda bi se za dokazivanje kvalitete, učinkovitosti
i sigurnosti vitaminskih preparata trebali primijeniti isti
bezuvjetni i strogi standardi koji vrijede za svaki drugi
lijek. Takve standarde zadovoljavaju samo neki svjetski proizvođači
vitamina. Prema tome, stroga kontrola biodostupnosti i sigurnosti
primjene vitaminskih pripravaka potrebna je profilaktički
za sve farmaceutske pripravke vitamina bez obzira na veličinu
RDA.
Koliko je problematika svrsihodnosti primjene velikih
doza vitamina značajna dovoljno govore dvije činjenice. Prva
se odnosi na podatak o vrlo velikom broju objavljenih epidemioloških
studija i kliničkih pokusa posljednjih desetak godina, a druga
na njihovo objavljivanje u najznačajnijim medicinskim časopisima.
Rezultati pojednih pokusa često su suprotni, tj. ne ukazuju
samo na pozitivni protektivni učinak vitamina antioksidansa
A, E i C u prevenciji bolesti kardiovaskularnog sustava, ateroskleroze
ili maligne bolesti, nego i opovrgavaju bilo kakvu djelotvornost
velikih doza antioksidansa. Zato zdravstveni djelatnici (najčešće
liječnici i farmaceuti) ne mogu zauzeti jasan stav o koristi
i djelotvornosti, odnosno nedjelotvornosti i štetnosti velikih
doza antioksidansa.
Iako su rezultati kliničkih pokusa općenito razočaravajući
i pružaju relativno male dokaze o učinkovitosti antioksidansa,
oni su značajni iz jednog drugog razloga. Neki od njih, naime,
ukazuju da u nekih osoba postoji povećani rizik od uzimanja
velikih doza antioksidansa. Zato što još uvijek nedostaju
znanstveni dokazi i zato što može postojati rizik pri uzimanju
većih doza vitamina - antioksidansa, njihova svakodnevna uporaba
ne može se za sada preporučiti kao značajka zdravog načina
života.
Doc. Dr.sc. Vlasta Bradamante
spec. kliničke farmakologije
M.Medić-Šarić, I.Buhač, V.Bradamante."Vitamini i minerali,
istine i predrasude", F.Hoffmann-La Roche, Zagreb 2000;
291-293.
| |
Literatura:
1. Jacob RA, Burri BJ. Oxidative damage and defense.
Am J Clin Nutr 1996; 63: 985S-990S
2. Sies H, Stahl W. Vitamins E and C, ß-carotene,
and other carotenoids as antioxidants. Am J Clin Nutr
1995; 62: 1315S-1321S
3. Mc Call MR, Frei B. Can antioxidant vitamins
materially reduce oxidative damage in humans? Free Radic
Biol Med 1999; 26: 1034-1053
|
|