| Zadnja izmjena: |
12.1.2006 |
Rezultati temeljnih istraživanja
objavljeni posljednjih nekoliko godina ukazuju na značaj oksidativnog
mehanizma u razvoju ateroskleroze i bolesti kardiovaskularnog
sustava, odnosno malignih bolesti. Nekoliko velikih epidemioloških
studija podupiru hipotezu da izloženost organizma većim količinama
prirodnih antioksidansa - tj. vitamina (vitamini E
i C, beta karoten), može usporiti razvoj tih bolesti. Na žalost,
s druge strane malo je dokaza koji potječu iz ispravno provedenih
randomiziranih kontroliranih ispitivanja koja ukazuju na koristan
učinak tih tvari u liječenju navedenih bolesti.
 |
Čimbenici koji bi mogli biti razlogom nesklada između
epidemioloških i randomiziranih pokusa jesu loš odabir ispitanika,
povezanost unosa antioksidansa u epidemiološkim studijama
s drugim neidentificiranim prehrambenim čimbenicima (npr.
minerali, flavonoidi, karotenoidi koji ne pripadaju beta karotenima)
te uporaba neprilagođenih doza antioksidansa kliničkim ispitivanjima.
Osim toga, zbog intenzivnog "marketinga"
i sve veće popularnosti vitamina antioksidansa izrazito je
porastao broj zdravih osoba koji uzimaju njihove dodatke s
nadom da će to donekle koristiti njihovom zdravlju, a neće
prouzročiti veći štetni učinak.
U dijelu teksta koji se odnosi na nuspojave
antioksidansa navedene su optimalne doze pojedinih vitamina
koje ne djeluju štetno, kao i najveće doze pri kojima se javljaju
određene nuspojave, ali koje ne mogu izravno ugroziti život.
Logično je da povremeno uzimanje uobičajenih preporučenih
doza tokoferola, vitamina C ili beta karotena nije povezano
niti s jednom značajnom nuspojavom ili štetnim učinkom.
Također, povremeno uzimanje doza nešto većih od uobičajenih
(< 3 RDA; osim za vitamine A i D koji se mogu koristiti
samo u količinama do 1 RDA) ne mora djelovati štetno. Međutim,
činjenica da neki vitamini djeluju štetno upućuje na zaključak
da njihov štetni učinak ovisi o još nekim čimbenicima, koji
se barem za sada zanemaruju. To su primjerice, dugotrajnost
uporabe, doza, dob i životne navike (mogu biti i međusobno
isprepleteni).
U svezi prvog čimbenika korisno je opet spomenuti primjer
beta karotena. Naime, očito je kako dugotrajna uporaba
beta karotena u određenoj populaciji (npr. starije osobe -
pušači s narušenim zdravljem s ionako većom sklonosti razvoju
malignih bolesti) može biti povezana sa štetnim djelovanjem,
kao što je, primjerice, karcinom pluća. Razlozi razvoja te
nuspojave nisu jasni, ali činjenica da su u tih ispitanika
koncentracije beta karotena iznenadno porasle u već ranije
stvorenom prooksidantnom okružju, može biti značajna sama
po sebi (zato dolazi i do prooksidantnog djelovanja beta karotena).
Neki rezultati fizioloških ispitivanja pokazuju također, da
antioksidansi u odnosu na dnevni unos ili dozu mogu imati
bifazični učinak: male količine (slične onima koje se koriste
svakodnevnim unosom hrane, odnosno doze koje su približno
slične vrijednosti od 3 RDA) imaju koristan učinak na ljudsko
zdravlje, dok velike doze antioksidansa mogu djelovati prooksidantno.
Nepromišljena uporaba antioksidansa može nehotično prije ubrzati
nego usporiti patofiziološke procese. Zato je pretjerano zagovaranje
korisnih učinaka velikih doza antioksidansa potrebno ublažiti
sve dok ne budu dostupni rezultati novih prospektivnih kliničkih
ispitivanja koji su u tijeku. Liječnici i farmaceuti trebaju
i dalje promicati zdravi stil života, ali ističući kako uzimanje
antioksidansa u prevelikim količinam nije kraći put prema
održanju zdravlja (jedna od preporuka Nutrition Committee
of the American Heart Association).
Izuzetno je važno još jednom ponoviti najnovije preporuke
Food and Nutrition Board of the National Academy of Sciences
iz 2000. godine o vrijednostima RDA i najvećem podnošljivom
dnevnom unosu za vitamin C, vitamin E, selen i karotenoide.
Objavljivanje tihi preporuka iznimno je korisno za sve one
koji pvoremeno ili stalno žele koristiti veće doze vitamina
s potencijalnim antioksidativnim učinkom. Stavovi o terapijskom
i preventivnom djelovanju velikih doza antioksidansa ujedno
su vrlo jasan putokaz liječnicima i farmaceutima u stvaranju
osobnog mišljenja u svezi te značajne problematike.
Vitamin C
|
RDA se povećava sa 60 na 90
mg za muškarce te od 60 na 75 mg za žene. Pušačima
se preporuča unos još dodatnih 35 mg. Najveći podnošljivi
dnevni unos iznosi 2.000 mg dnevno. Naglašeno je da nema
znanstvenih dokaza o štetnosti unosa čak i većih doza.
Kriteriji za određivanje UL (upper level) jesu
nuspojave koje nisu ozbiljne (osmotska dijareja i poremećaji
probavnog sustava). |
Vitamin E
|
RDA se povećava i izjednačuje
za žene i muškarce na 15 mg alfa tokoferola. Prijašnje
vrijednosti bile su 10 mg za muškarce i 8 mg za žene.
Najveći podnošljivi dnevni unos je 1.000 mg dnevno. |
| Beta karoten |
RDA ili UL nisu određeni. |
Selen
|
RDA za muškarce
i žene iznosi 55 µg (u odnosu na prethodnu
RDA, smanjena je za muškarce sa 70 mikrograma, dok je
za žene ostala nepromijenjena. Najveći podnošljivi dnevni
unos je 400 mikrograma dnevno. |
Podaci o najvećem podnošljivom dnevnom unosu (engl. tolerable
upper level, UL) vitamina antioksidansa značajni su iz
još jednog razloga. Ukazuju na važnu činjenicu da se u slučaju
prekoračenja RDA i nekoliko desetaka puta, u većem dijelu
populacije neće javiti simptomi toksičnosti. Lako je izračunati
da je UL za vitamin C približno 20 puta veći od RDA; za vitamin
E približno 60 puta, dok je za selen UL u odnosu na RDA 6
puta veći. Međutim, one su isto tako upozorenje liječniku,
ljekarniku i bilo kojem drugom pojedincu, da svaki vitaminski
preparat, koji sadrži dozu pojedinih vitamina veću od uobičajeno
preporučenih 3 RDA, predstavlja u stvari lijek. To znači da
za takav preparat (lijek) mora postojati detaljna dokumentacija
o biodostupnosti aktivne tvari iz farmaceutske formulacije
kao i dokumentacija o akutnoj i osobito kroničnoj toksičnosti.
Koliko proizvođača vitamina na svijetu (a ima ih vrlo mnogo)
mogu zadovoljiti navedenim standardima? Zato je u svakom slučaju
potrebna kontrola dokumentacije svih proizvođača, čiji vitaminski
pripravci sadrže doze pojedinih vitamina iznad preporučenih
3 RDA.
S obzirom na iznesenu problematiku vitamina antioksidansa
te s obzirom na dobro poznatu činjenicu o njihovoj nekontroliranoj
uporabi, važno je naglasiti da bi svaki pojedinac prije nego
što počne koristiti velike doze vitamina trebao pitati svoga
liječnika ili ljekarnika mogu li ti preparati, glede osobnog
zdravstvenog statusa, dobi, uobičajenih životnih navika (npr.
pušenje), načina prehrane i života, djelovati štetno. A u
svakom pojedinom slučaju trebalo bi procijeniti odnos koristi
i štetnosti, ne zaboravljajući pri tom i financijsku stranu
takve terapije.
Potrošačka
lista potencijalno opasnih suplemenata
Doc. Dr.sc. Vlasta Bradamante
spec. kliničke farmakologije
M.Medić-Šarić, I.Buhač, V.Bradamante."Vitamini i minerali,
istine i predrasude", F. Hoffmann-La Roche, Zagreb 2000,
324-325.
| |
Literatura:
1. National Academy of Sciences: Dietary Reference
Intakes for Vitamin C, Viramin E, Selenium and Carotenoids.
National Academy Press, Washington USA, 2000; http://www.iom.edu
2. Bendich A, Machlin LJ. Safety of oral intake
of vitamin E. Am J Clin Nutr 1988; 48: 642-649
3. Bendich A, Langseth L. Safety of vitamin A.
Am J Clin Nutr 1989; 49: 358-371
|
|